Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-08, 16:50   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får barna klær og utstyr som julegave, eller går dette utenom?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Utstyret bør jo være på plass til sesongen/når det trengs, så er det ski som trengs og snøen kommer i november er det litt upraktisk å måtte vente til jul.

Jeg ser at vi tenker litt ulikt på dette: Jeg synes ungene har utrolig godt av å oppleve å måtte vente på noe de ønsker seg. Parkdress skal de selvsagt ha i november hvis det er da vinteren kommer, men å måtte vente en måned på nye ski, synes jeg er noe som barn har godt av å oppleve.

Jeg synes alt for ofte at mine barn opplever å få behovene/ønskene dekket i det øyeblikket (eller helst året før) behovet oppstår, så jeg synes det er helt fint om ungene ikke kan stå på skøyter i desember hvis de gamle skøytene er for små. Det å vente på noe man ønsker seg (eller til en viss grad trenger), er også en viktig lærdom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-08, 19:56   #2
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sier meg enig med de fleste i tråden her: ski og skøyter går helt fint under treet her i huset. Og i år får Snuppa ullpysj av besteforeldrene, uten at noen av oss syns at det er feil. Vi vet at hun uansett får både leker og praktiske gaver. Dessuten bor vi i en leilighet som gjør at vi må begrense lekemengden en smule.

Gammel 24-11-08, 00:09   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser at vi tenker litt ulikt på dette: Jeg synes ungene har utrolig godt av å oppleve å måtte vente på noe de ønsker seg. Parkdress skal de selvsagt ha i november hvis det er da vinteren kommer, men å måtte vente en måned på nye ski, synes jeg er noe som barn har godt av å oppleve.

Jeg synes alt for ofte at mine barn opplever å få behovene/ønskene dekket i det øyeblikket (eller helst året før) behovet oppstår, så jeg synes det er helt fint om ungene ikke kan stå på skøyter i desember hvis de gamle skøytene er for små. Det å vente på noe man ønsker seg (eller til en viss grad trenger), er også en viktig lærdom.

Jeg er ikke så sikker på at vi tenker så veldig ulikt. Jeg skiller vel litt mellom nødvendig utstyr (dress, sko, yttertøy, tøy generelt, bilseter) og litt mindre nødvendig utstyr, som slalomski, skøyter, ski, nytt akebrett o.l. Hvor man setter grensa for hvor nødvendig noe er, har for meg også litt å gjøre med interessen til familien og barneti forhold til hvilken "aktivitet" det gjelder.
For vår del er ikke vinteren like stabil hva snø angår, så for meg er det f eks viktig at barna har store nok skisko når snøen først er her. Akkurat nye ski kan de vente med så lenge de har noen gamle de kan tære på, det er ikke like viktig som store nok sko, og vi prioriterer skiaktivitet (langrenn især) vinterhalvåret. Skøyter også, for den saks skyld, er noe jeg synes er viktig å ha i riktig størrelse når det trengs.

Forøvrig har barna mine en jule- og bursdagspengerkonto; når man ikke har konkrete, fornuftige ønsker og besteforeldre/andre ønsker å gi penger for resten av det fastsatte beløpet (deres eget selvvalgte beløp), i stedetfor å gi ræl/leker for hele summen. Fra denne kontoen hender det at jenta mi får lov til å uttale seg om hva hun ønsker å bruke noe av pengene på. Om det er noe hun ønsker seg, som hun "trenger" utenom bursdag og jul, og hun ikke har fått det i presang og har ønsket seg det lenge, så har jeg ved et par anledninger latt henne få kjøpe noe for de pengene. Vi snakker uansett ikke om en universitets-konto med flere hundre tusen, og hun får ikke akkurat ubegrensende mengder av kontoen, eller hva_hun_vil, uten vårt samtykke...
Her har forresten besteforeldre sponset nye senger/bokhyller til barna i presanger. Kjekt når de har bestemt seg for tusen kr per barn som minstepris, at de pengene kan brukes til "store" ting også.

Hvis man planlegger kan man langt på vei unngå problemet med at alt utstyr (utenom det nødvendigste som klær/yttertøy/sko) gis utenom bursdag/jul, mener jeg. Dersom barnet har bursdag på høsten og ikke har en brukandes sykkel, er det jo litt upraktisk at den nye sykkelen kommer først når sommeren er over. Løsningen kan jo da være å gi den til jul, eller holde av penger fra bursdagen/jula i forveien, og bruke de til å kjøpe den når den trengs. Sånt kan jo avtales også; "til våren skal du få være med i butikken og kjøpe ny sykkel for sparepengene dine..."

Gammel 24-11-08, 02:11   #4
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ski, skøyter og sykler syns jeg er kjempefine julegaver. Og klær, når de blir større og ønsker seg det. Jeg er imot at man bare skal få "unødvendige" ting til jul og bursdager. Vinterdress og ullundertøy til en treåring ville jeg derimot ikke pakket inn og lagt under juletreet.

Enig i alt unntatt det uthevede. Min treåring er overlykkelig over rosa undertøy og ville vært ellevill over en ny dress under treet! Synes ikke at det skiller seg fra annet nødvendig tøy som man kan ønske seg til jul.

Gammel 24-11-08, 09:30   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror kanskje ikke du har skolebarn? Der kan det ofte være slik at det er aktiviteter som skidag og skøytedag som gjør at det er veldig dumt å vente til jul med å få ting.

Måten vi løser det på er at de kan godt få skipakke eller lignende før jul, men da vil vi kanskje ikke bruke like mye penger på julegaven. For da har de allerede fått det de trenger på forhånd. Da blir det kanskje noe litt mer "unyttig" som blir gaven, og da bruker ikke vi 1500 kr på det, liksom.

Mellomstejenta mi ønsker seg noe så inderlig bergans dunjakke, og det får hun til jul. Hun har vinterjakke så hun klarer seg, så da syns jeg det er helt greit å gi det til jul. Vi ser altså an om nyttige gaver kan gis til jul, eller om det er mest fornuftig at de får det før.

Gammel 24-11-08, 09:35   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg tror kanskje ikke du har skolebarn? Der kan det ofte være slik at det er aktiviteter som skidag og skøytedag som gjør at det er veldig dumt å vente til jul med å få ting.

Jeg har førsteklassing, og skolen har så langt spart oss for å måtte kjøpe inn dyrt sportsutstyr for at hun skal kunne delta i undervisningen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 09:36   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har førsteklassing, og skolen har så langt spart oss for å måtte kjøpe inn dyrt sportsutstyr for at hun skal kunne delta i undervisningen.

På vår skole er det ski- og skøytedager. Men jeg tror skolen har endel utstyr til utlån for de som mangler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 09:41   #8
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har også ski og skøytedager, men har aldri hørt noe om utstyr til låns. Det er ikke tvang å delta da, men det er rimelig kjipt å være den som ikke kan bli med fordi utstyret ikke er i orden.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.