|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har ditt barn blitt slått en eller flere ganger | |||
| Nei, ikke som jeg vet |
|
146 | 87,43% |
| Ja |
|
21 | 12,57% |
| Deltakere: 167. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldrene
Jeg vet ikke hvordan det er i andre kulturer, men i norsk, og også europeisk kultur, blir gutter slått mer enn jenter. Nå kommer det litt an på hva man regner som det "å slå", men gutter blir i alle fall oftere utsatt for mer alvorlige fysiske avstraffelser enn jenter.
Du er ikke overrasket over at hvert fjerde barn i Norge er blitt slått? Jeg må medgi at jeg synes det er høye tall, jeg må si det.
Jeg skjønner at det er tøfft å sitte i en slik jobb, men det gir vel neppe et statistisk bilde av vold i hjemmet? I en slik jobb tror jeg alle må bli overveldet av antall saker. Og klart, en sak er en sak for mye, men jeg tror ikke man får et generelt innblikk i hverdagen i de tusen hjem av en slik jobb.
|
|
|
#2 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skjønner ikke helt hva du mener, men mulig jeg er blond. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg mente at du sitter i en situasjon hvor folk melder inn problemer, det gir ikke innblikk i hvor mange som har problemer. For å vite det må du også ha kjennskap til alle som ikke har problemer.
Det vil alltid være mørketall i slike saker. I slike saker vil det også være de som melder inn partneren sin for vold på feil grunnlag. Derfor blir det mye opp til hva man tror. Jeg mener det er viktig at man er åpen for at man faktisk ikke vet de reelle tallene.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn i Norge har blitt slått av foreldreneUff, jeg håper virkelig at jeg aldri vil synke så lavt at jeg kan slå barna mine. Men det sagt så er jeg enig med en annen her som sa at hun kunne skjønne at noen har kommet til å gjort det, uten at jeg syns det er noe mer akseptabelt av den grunn. Men det er veldig forskjell på å ha mistet besinnelsen og fiket til et barn en gang enn å daglig denge ungene sin liksom! Igjen, ikke at jeg syns at noen av delene er akseptabelt. Jeg husker å ha blitt fiket til som barn et par ganger, men jeg ville ikke akkurat gått rundt og sagt at jeg levde med vold i hjemmet liksom. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jeg bare leste i intervju med en indisk jente som lever i skjul fra familien sin, at det er et infløkt kjønns-/aldersbasert statushierki i hver storfamilie, der gutter allerede i ung alder lærer at korporal tukt av kvinner er ok. De ser det og det er akseptert adferd. Mitt inntrykk er at dette temaet er et av de mest tabubelagte i nyere norsk sosialhistorie. Ikke bare for det er kompromitterende for de kulturer dette er utbredt, men ikke minst, uviljen fra norske sosialmyndigheter sin side til å erkjenne at dette faktisk er noe som foregår. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Ja, enig. Jeg er klar over at i mange andre kulturer er det å være voldelig mot kvinner "bedre" (kulturelt sett) enn å være voldelig mot menn. Dette har med den verdien disse kulturene tillegger kvinner og menn. Grunnen til at menn (og gutter) blir mer slått i vestlig kultur har ikke noe med den verdien de blir tillagt, men at menn skal være "tøffere", "tåle mer" etc
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Kanskje er det en brannfakkel av et innlegg, men jeg deler dessverre ditt syn.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|