Sv: The Crop Circles
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Hvorfor begrense seg til å avskrive det hele som guddommelig/overjordisk/alver, tusser og troll, når man kan få så mye spennende kunnskap gjennom en naturvitenskaplig metode?
Hvis man kategorisk avviser det gudommelige og/eller overjordiske er man også eksluderende. Argumentasjonen din henger ikke på greip. Du må ikke beskylde andre for ting du selv gjør.
Jeg tror ikke selv på noe gudommelig og/eller overjordisk, men jeg er i alle fall fulkomment klar over at jeg er akkurat like eksluderende som folk som ikke tror på andre ting. Det er akkurat dette som ligger i ordet "tro" at man tror på noe som ikke er bevist.
Når det gjelder kornsirkler er det akkurat dette vi snakker om - tro. Vi vet at det er mennesker som lager noen av dem, men vi vet ikke at det er mennesker som lager alle. Og da er det troen som avgjør hva det er. Jeg for min del "tror" på kornsirkler i den forstand at jeg tror noen av de blir laget av noe annet enn mennesker. Du tror alt er laget av mennesker. Hvem er det som er eksluderende, da? Du eller jeg?
Jeg ble så nysgjerrig etter denne diskusjonen at jeg skjekket opp Hessdalen igjen. I denne artikkelen fant jeg følgende sitat:
Opprinnelig lagt inn av sitat
Hessdalingene er i ferd med å le sist. De har måttet tåle mye. I et leserbrev i Arbeiderbladet fra 1980-tallet hevdes det at de lider av hallusinasjoner som følge av innavl og for mye hjemmebrent
Det er ikke slik at alle som ikke tror at alt av observasjoner er tull og/eller menneskeskapt, tror det er gjort av tusser og troll. Jeg har aldri trodd at det var flust av aliens i Hessdalen, men jeg har alltid trodd at så mange individuelle observasjoner var "noe". For meg er det det som er avgjørende, at mange enkeltstående personer forteller om ting de har sett. Jeg tror nemlig ikke så veldig mye på konspirasjonsteorier heller.
Jeg "tror" også på "ut-av-kroppen" opplevelser, selv om jeg ikke tror at det er sjelen som flakser av gårde. Men jeg tror på den subjektive opplevelsen. På den måten har jeg lært masse om hypnagoge tilstander.
Sist redigert av him : 18-11-08 kl 09:53.
|