Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Esme: Har jeg glemt alt av barnelærdommen når jeg mener å huske at meningitt er en fellesbetegnelse på betennelser i hinnene rundt hjerne og ryggmarg? I så fall, hvorfor skulle en pneumokokkinfeksjon her ikke være noe å bekymre seg for bare man er mer enn to år? Sier ikke at jeg vet det er feil, men, no pun intended, ryggmargsrefleksen min er å sjekke det nærmere før jeg tror det..?
Fra tidsskriftet for Den Norske Legeforeningen.no:
"I USA har man vist en overhyppighet av invasiv pneumokokksykdom hos barn under to år (7) og hos barn i barnehage, barn med hyppige otitter og barn som ofte har fått antibiotika (8). I en finsk studie fra 1995 fant man en sammenheng mellom invasiv pneumokokksykdom og barn som går i barnehage samt mellom invasiv pneumokokksykdom og barn som har hyppige otitter (9). Endelig har man i en tredje studie fra USA vist at premature (< 38 uker) og spedbarn med lav fødselsvekt (< 2,5 kg) hadde økt risiko for invasiv pneumokokksykdom (10)."
Epidemiologi
Insidensen av alvorlig pneumokokksykdom er høyest i aldersgruppen 9 - 11 måneder. Den avtar raskt blant barn over to år. Dette gjelder også i Skandinavia (14, 15)."