Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan få barn til å lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-06, 13:19   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få barn til å lese?

Nei, lesestimulering er ikke så enkle saker. Selv har jeg en 11-åring som jeg nesten synes leser litt for mye. Han blir veldig revet med av disse leseprosjektene og konkurransene de har på skolen. Han tilbringer flere dager i uka på biblioteket. Han leser mange slags bøker, men har en spesiell forkjærlighet for historiske bøker beregnet for voksne. Jeg tror vel det er mye dette det handler om; å finne en type litteratur som fenger. Mange skoler referer til at de har gode resultater etter å ha hatt perioder der elevene må lese 15-20 minutter i en selvvalgt bok hver dag. Jeg snakket med en skolebibliotekar som var veldig engasjert i dette og fortalte om hvordan hun klarte å finne egnede bøker for ulike elever og hvordan hun registrerte at enkeltelever som i utgangspunktet var uvillige mht lesing etterhvert ble ivrige lesere.

Jeg er enig med Maximillia i at det ikke er nok å lese for barna i mens de er små for å få leseglade barn. Men det er viktig! I tillegg er det viktig å lese selv, være en god rollemodell på feltet, vise at man som voksen er glad i å lese bøker selv (og ikke bare barnebøker for barna).

Vi kjørte en slikt belønningssystem for gutta mine i den perioden da de akkurat hadde lært å lese. Det var på det stadiet da de så smått hadde begynt å lese leseløver. For hver leseløve de hadde kommet seg i gjennom, fikk de en ny. Det fenget dem veldig. Etter at de hadde lest noen, ble det for litt for enkelt. Da innførte vi obligatorisk referat fra boka. Jeg tror de måtte skrive ti setninger om hva boka handlet om. Nå var gutta mine glad i bøker i utgangspunktet. For barn som ikke er det, blir sikkert saken annerledes. Men jeg har tro på at svake lesere som er uvillige i forhold til å lese, kan bli glad i bøker dersom man teknisk får opp lesehastigheten deres.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.