Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-08, 15:11   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Man ser det vel uansett an litt? Noen ektepar har jo uansett bare én inntekt. Regnes de som "single" da?

Gammel 18-10-08, 15:17   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår verden betaler vi etter antall voksne i husstanden. Altså vi betaler det dobbelte av hva min single bror gjør til alle gaver. Noe annet har da ikke slått meg.

Gammel 18-10-08, 15:22   #23
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

på Teofelia.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:44   #24
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

på Teofelia.

Samme her

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:45   #25
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med Teofelia.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 15:51   #26
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Per Singel kjøper 10 julegaver. Kari Singel kjøper 10 julegaver. Per og Kari Ektepar kjøper 20 julegaver. Blir ikke det akkurat like mange julegaver som før?

Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.

Gammel 18-10-08, 15:55   #27
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jo, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor Per og Kari Ektepar skal bruke dobbelt så mye på de 20 gavene de kjøper bare fordi de er ektepar ... Hvis Per Singel og Kari Singel bruker 200 kr på hver julegave, så skal Per og Kari Ektepar bruke 400 kr på hver julegave. Kjøper Per Singel og Kari Singel 10 julegaver, vil de da totalt hver bruke 2000 kr på julegaver. Hvis Per og Kari Ektepar skal bruke 400 kr på hver julegave fordi de er to, vil de da kjøpe julegaver for 8000 kr. Hvis de skal bruke 400 kr fordi de er to, vil det egentlig bety at de kjøper dobbelt så mange julegaver.

Du fordrer jo her at hver eneste gave de kjøper er en spleisegave.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:01   #28
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg var singel i mange år. Og gavegiving blir jo da et klart "tapsprosjekt". Som ektepar er det litt flere å gi til, men også flere mottakere.

Jeg synes det er forskjell på om det er søskenene som spleiser. Eller alle sammen.

Om jeg og mine søstre kjøpte noe til mor så delte vi det på oss tre jentene, men da er ikke mann og barn med på gaven, og noe ekstra kommer fra dem. Det trenger ikke være store tingen.

At single med en inntekt alltid skal betale det samme som de med to inntekter blir helt feil for meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:04   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

For oss er det eneste naturlige at man betaler per hode. Hvis gaven også er fra ektefellene, bør antallet det skal spleises på inkludere dem - familie eller ikke - synes jeg. Men så har vi aldri vært spesielt "parete" av oss og har fullstendig separat økonomi.

Hos oss betaler jeg alle gaver til min side av familien og sambo alle gaver til sin side. Dermed slipper vi uenigheter om typer gaver og hvr mye penger man skal legge i dem siden familier har ulike tradisjoner. Men likevel betaler sambo mer enn sin single søster og jeg mer enn min single bror for spleisegaver.

Gammel 18-10-08, 16:05   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

I vår verden betaler vi etter antall voksne i husstanden. Altså vi betaler det dobbelte av hva min single bror gjør til alle gaver. Noe annet har da ikke slått meg.

I vår verden også.
Selvfølgelig kan den single legen ha bedre inntekt enn førskolelærerparet, men hun har må også betale alle utgifter alene, mens de kan dele alt på to. Forskning viser vel også at singLE generelt har mindre å rutte med enn par? I noen familier kjøper den single onkelen gaver til både barna og foreldrene deres, så det stemmer vel ikke alltid at par kjøper dobbelt så mange gaver som single?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:14   #31
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

? I noen familier kjøper den single onkelen gaver til både barna og foreldrene deres, så det stemmer vel ikke alltid at par kjøper dobbelt så mange gaver som single?

Sånn var det for meg som singel. Jeg gav da mange flere gaver enn jeg fikk i retur. Gaver var et stort "tapsprosjekt" om en ser slik på det. Jeg hadde gifte søsken med barn og var selv singel.

Med mann og svigerfamilie ble det noen flere å kjøpe til, men det ble jo flre givere også. Netto flyten ble da mer i "min enhets" favør. Da mine nieser og bevøer ble eldre og jeg selv fikk mann og barn.

I en famile med 3 søsken. A, B og C er A og B gift og har 2 barn hver. C er singel.

As famile teller 4, Bs teller 4 og C teller 1. Når C har bursdag motar C gaver fra As famile og Bs famile. Men C må kjøpe 8 pakker til disse. Det er ikke så interessant hvor mange As svigerfamile inkluderer om en ser slik på det.

Når det er sagt er jeg ikke så opptatt av at man må gi og få helt likt, men når det argumenteres at par har så mange flere å gi til så blir det jo helt koko.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:17   #32
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg mener også i utgangspunktet at det er helt innlysende at single skal betale halvparten av par. Det er sinnssykt dyrt å leve som singel i Norge - boutgifter og andre faste utgifter er uforholdsmessig mye høyere om man bor alene, enn om man har noen å dele utgiftene med. Selvfølgelig kan det finnes unntak - men i mitt hode er dette utgangspunktet dersom det ikke er påfallende store ulikheter i inntekts-/utgiftssituasjon.

(Dessuten; dersom det er snakk om en gave til noen man skal i selskap/middag/på fest til, blir det jo helt skjevt dersom en singel skal betale like mye og få halvparten igjen (én middag i forhold til to) ... )

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:19   #33
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Sånn gjør vi det også. Vi deler på antall personer.

Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:29   #34
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener at når fire søsken kjøper til sin far, så er det søsknene som spleiser og da kan de betale like mye. (I dette tilfellet er jeg altså enig med deg.)

Hvis vi er fem venner som spleiser på gave til felles venn, så kan summen deles på fem, selv om to eller fire av de som spleiser er gift. (I dette tilfellet er jeg altså enig med svigermor.)

Poenget for meg går på om det er naturlig at begge i forholdet er "med på gaven". Jeg tenker som så at jeg aldri ville ha kjøpt egen gave til svigerfar; det står bare mitt navn på gaven fra Teomannen. Så når vi spleiser med Teomannens single bror på gave til deres foreldre, betaler vi (les: Teomannen) og broren samme beløp.

Jeg stemte altså "Annet", siden jeg syns det er avhengig av om man spleiser på gave til familie eller til felles venner.

Enig med Teofelia. Vi skiller mellom familie og venner når det gjelder spleising på gaver.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 16:38   #35
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

I mannens familie er det ofte spleisegaver (dei er mange søsken). Vi har løyst det slik at single betaler ein del (f.eks 100,-) og par betaler 1,5 del (i dette eksempelet 150,-). På denne måten betaler ein litt meir når ein er to, men ikkje dobbelt så mykje, ein har trass alt fleire å kjøpe gåve til (men også få gåve fra).

Gammel 18-10-08, 16:55   #36
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

I dette konkrete tilfellet syns jeg beløpet skal deles på antall søsken.

Når det gjelder gave til vennegjeng (f.eks. bryllup) mener jeg man betaler pr. hode.

Kan vel egentlig bare signere Teofelia.

Jeg og min søster har spleiset på mange gaver opp gjennom årene, og vi deler alltid på to. Uansett sivilstand. (Nå er vi begge gift, men vi har vært single litt om hverandre tidligere.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 17:02   #37
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Enig med deg Tito. Jeg er gift og vi har i mange år hatt bare ei inntekt (jeg var hjemmeværende da barna var små). Likevel opplevde vi mange ganger at det ble forventet at vi som var gift skulle betale for to (med ei inntekt), mens single skulle betale for en (også med ei inntekt).

Vi har samme problemet nå, vi er to personer med 3 barn og kun en inntekt som ligger godt under landsgjennomsnittet.
(Jeg klager ikke, men opplyser).
I flere sammenhenger forventes det at vi gir flotte og dyre presanger vi er jo opptil 5 personer.

Jeg sitter nå å gjør meg klar til 80 års dag til min bestemor i kveld, her har alle barnebarna (12 stk med et alderssprik på over 20 år) gått sammen om å kjøpe gavekort på spa, det ble en bra sum.
Det var jeg som tok initiativet og har organisert alt. Jeg spurte hvem vil bli med og hvor mye vil dere gi, de fleste voksne, med eller uten partner har lagt seg på en sum uten at det er lagt føringer, og tre andre mindreårige betaler 100 eller 200 kr hver ingen har reagert og jeg tror alle var enige om gjennomføringen.
Jeg la opp til at alle de som ønsket kunne melde seg og gi det de ville uten at jeg ville gå ut med hvem som hadde gitt hvor mye.
Vi er flere småbarnsforeldre, noen par uten barn og noen single.
De som har mest penger igjen etter faste utgifter er betalt er jo de single.

Gammel 18-10-08, 17:10   #38
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den situasjonen hadde jeg nok tenkt at beløpet ble delt på antall søsken, single eller ei. Mannen min har to søstre som er single, og jeg tror de har spleiset likt på gaver til svigermor om jeg ikke husker feil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 17:11   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om det single søskenet er skikkelig rik, og det gifte søskenet er eneforsørger i en familie på sju, for å sette det litt på spissen? Det er jo ikke alltid gitt at par har bedre råd enn enslige, hvis det var det som var poenget.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 17:20   #40
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

JEg og broren min spleiser alltid på bursdagsgaver til foreldrene våre og vi har alltid delt summen på 2, det samme gjelder julegaver når vi spleiser på det. Og det har vi gjort også når jeg har vært singel og han gift. Nå er jeg også i forhold så nå er det jo ikke noe diskusjonstema.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.