Sv: Korleis få copyright © på bileta ?
Er jo slik at legger man bilder ut på nettet vil det jo enkelt kunne lastest ned til hvem som helst, og sjelden det står hvem som har den egentlige opphavsretten til bildet. Hvis det er bilder en i utgangspunktet ønsker å selge er jo det litt synd. Eventuelt for bruk i konkurranser også.
På hjemmesiden til fotografen Yann Arthus Berthrand var det tidligere "umulig" å laste ned hans bilder. I hvertfall var det ikke slik at man automatisk kunne trykke på lagre som. Litt omveier måtte man gå. Nå har til og med han åpnet for nedlastning av sine bilder. Hvilket jeg absolutt benyttet muligheten av . Han har mange vakre bilder som jeg gjerne kunne tenke meg på veggen. Men med min skriver får jeg de jo ikke i større størrelse enn A4 uansett.
Er også veldig glad i kattebildene til Rosina Wachtmeister, men de er så å si alltid merket med Copyright, og da blir de jo ikke riktig så morsomme å henge opp.
Uansett greit å merke bildene med hvem som har laget dem. Men det må det da vel være mulig med photoshop. Legge inn en signatur?
|