Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 14:12   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Altså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:51   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Altså, jeg blir litt oppgitt. Mye mulig jeg er naiv og snillistisk og whatnot, men jeg SKJØNNER så jævlig godt at Farah gulper opp mye edder og galle her. Jeg sier ikke at det er taktisk lurt, men jeg har full forståelse for at man er ganske drittlei forskjellsbehandlingen afrikanere, og kanskje spesielt somaliere, blir utsatt for. Eller rasismen, om du vil.

Jeg har ingen forståelse, jeg synes det er forkastelig at han bruker Schjenken på denne måten.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:04   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har ingen forståelse, jeg synes det er forkastelig at han bruker Schjenken på denne måten.

Jo, det kan jeg til en viss grad være enig i, men det var mer den generelle beskrivelsen av det norske samfunnet som du og bønna tydeligvis mente var så latterlig, som jeg kan forstå. Ikke nødvendigvis være enig i, men forstå.

Gammel 10-10-08, 19:43   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken og Skremmern: Det er bønne og bina jeg mener som argumenterer som om disse to tingene har sammenheng.
Spesielt det jeg har quotet bina på under her, reagerer jeg på.

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ali har mistet troverdigheten synes jeg. Jeg kan forstå han er sint, men ikke alt det rare han skrev i kronikken. Etter den tror jeg at det er Ali som er rasisten i denne saken

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nesten så jeg tenker at jeg skjønner godt at noen kan oppfatte denne mannen som et ordensproblem.

Gammel 13-10-08, 10:40   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nei dette var simpelthen to veldig triste artikler å lese.
Jeg ser ting fra ambulansesjåføren sin side også nå, og jeg skjønner at Ali Farah føler som han gjør.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 14:54   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg ser ting fra ambulansesjåføren sin side også nå, ...

Jeg syns det er litt tankevekkende at du (og mange andre) ikke evner å gjøre det før nå.

Gammel 10-10-08, 15:09   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Og ond som jeg er mener jeg at Farah ødelegger for "sine brødre og søstre" - og at hvis dette er gjengs holdninger blant disse så fortjener de pinadø å bli forskjellsbehandlet. For makan til idioti.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:11   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og ond som jeg er mener jeg at Farah ødelegger for "sine brødre og søstre" - og at hvis dette er gjengs holdninger blant disse så fortjener de pinadø å bli forskjellsbehandlet. For makan til idioti.

Han ødelegger. Absolutt. Jeg synes ikke du er ond som mener det. Resten av det du skrev regner jeg med at du ikke tenkte så veldig over, siden det gikk så fort.

Gammel 10-10-08, 15:18   #9
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Han ødelegger. Absolutt. Jeg synes ikke du er ond som mener det. Resten av det du skrev regner jeg med at du ikke tenkte så veldig over, siden det gikk så fort.

Hva da?

Gammel 10-10-08, 15:30   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hva da?

Tja. Jeg reagerer automatisk på tanker om at tankene til en som har fått herpa livet ganske ettertrykkelig blir "mistenkt" å være holdningene til alle "disse".

Gammel 10-10-08, 15:34   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Tja. Jeg reagerer automatisk på tanker om at tankene til en som har fått herpa livet ganske ettertrykkelig blir "mistenkt" å være holdningene til alle "disse".

Jeg lurer faktisk på hvorfor han er mest sint på ambulansepersonellet, og ikke den personen som slo han ned. Det er jo faktisk den handlingen som gjør at han får skaden, men det nevnes jo ikke i denne sammenhengen.
Ellers er kronikken hans bare oppgulp og vel så rasistisk som det han beskylder andre for. Det at han er bitter for måten han ble behandlet på som ulovlig innvandrer i Norge vitner om en smule dårlig selvinnsikt. Jeg synes det er utrolig skremmende hvordan mange innvandrere i Norge tenker om nordmenn, landet generelt, systemet, verdiene våre og Vesten generelt. Like skremmende som rasistiske holdninger fra "hvite" mot mørkhudede.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 19:35   #12
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg lurer faktisk på hvorfor han er mest sint på ambulansepersonellet, og ikke den personen som slo han ned. Det er jo faktisk den handlingen som gjør at han får skaden, men det nevnes jo ikke i denne sammenhengen.
Ellers er kronikken hans bare oppgulp og vel så rasistisk som det han beskylder andre for. Det at han er bitter for måten han ble behandlet på som ulovlig innvandrer i Norge vitner om en smule dårlig selvinnsikt. Jeg synes det er utrolig skremmende hvordan mange innvandrere i Norge tenker om nordmenn, landet generelt, systemet, verdiene våre og Vesten generelt. Like skremmende som rasistiske holdninger fra "hvite" mot mørkhudede.

Helt enig.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:36   #13
bina
Ustabil

Standard

Det var dette "resten" du snakket om, men du hadde jo quotet hele innlegget mitt, så jeg forsto ikke helt hva du mente.

Farah gjør seg selv til talsmann for en hel gruppe, og det er åpenbart at han ikke anser seg selv som norsk, for nordmenn omtales som "dere". Jeg sier HVIS dette er gjengs i den gruppen han omtaler som "sine brødre og søstre" så fortjener de å bli forskjellsbehandlet. Og hvis han kun representerer seg selv, ja så kanskje han fortjener å bli forskjellsbehandlet. Han er jo en tulling.

Gammel 10-10-08, 16:14   #14
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg må bare kommentere det du skriver i forbindelse med programmet på NRK. Det er ikke sånn at alle land med fattigdomsproblematikk er der de er på grunn av kolonisering og utnytting. I India, som dette programmet var fra, er det fortsatt et kastesamfunn som er veldig polariserende i forhold til hvor man hører hjemme. Fattige er dømt til å være/forbli fattige. Både i Asia og i Afrika er det mange nasjoner som har lidd under kolonistyrer fra ulike Europeiske nasjoner, og mange konflikter opprettholdes på grunn av vestlige interesser og pengeflyt. Det ER imidlertid mange svært korrupte og maktsyke ledere også, som fint klarer å rævkjøre egne nasjoner, uten innblanding fra det hvite vesten.

Akkurat i dette eksempelet så vil jeg påstå at kolonialisering er en større årsak til Indsias fattigdom enn kastesystemet.Hvis jeg ikke husker feil så raserte britene hele den indiske tekstilindustrien i sin tid, og flyttet produksjonen til Storbritania. (Nå er det jo snudd helt om igjen, fordi arbeidskraften er mye billigere i India). Og litt av poenget med denne dokumentaren er jo også at folk i India jobber for veldig lite penger slik at vi kan kjøpe billige klær i Europa. Men jeg er helt enig i at det selvfølgelig er mange andre faktorer som spiller inn også.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.