Sv: Ville du ansatt en funksjonshemmet?
Siden jeg enn så lenge opererer på arbeidsgiversiden vil jeg kommentere her.
Hva er viktig når man ansetter noen? Jo, at de kan utføre den jobben de blir satt til å gjøre. Og at de kan utføre den som forventet. Dvs samarbeide der det er påkrevd, og jobbe selvstendig der det er påkrevd. At de kan levere til rett tid. Og at de er på jobb når de skal være på jobb.
En del funksjonshemminger kan påvirke en eller flere av disse faktorene. Mens andre funksjonshemminger er uproblematiske.
I vår bedrift har vi for tiden ingen sterkt funksjonshemmede. Dette skyldes nok mye at typer jobber vi har i stor grad er uforenlige med funksjonshemminger av betydning.
Vi har hatt noen med milde funksjonshemminger (blant annet en med sterkt nedsatt hørsel), men så lenge personene fungerer uten for mye spesial-tiltak så er det greit. Vi har derimot ikke prioritert f.eks. å lære alle de andre tegnspråk, så den hørselshemmede måtte høre litt og ellers lese på lepper, og forøvrig kunne snakke selv.
Personlig kjenner jeg at jeg er litt "redd" for å ansette funksjonshemmede fordi jeg er redd de skal bli en belastning på kolleger eller bedriften som sådan. En del kan f.eks. ha mye helseproblemer relatert til funksjonshemmingen - og når vi først er inne på det - jeg tror både min arbeidsplass og mange andre oftere diskrimminerer folk pga sydkom og helse enn rene funksjonshemminger. Vi kan ikke ha folk som er mer borte / syke / hos lege / spesialist enn de er på jobb. Vi kan ikke ha folk som trenger mer hjelp enn andre. Brutalt, men sånn er det.
|