|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg syns det er rart at så mange er "glad" for at far får økt sin forbeholdte andel. For er det ikke slik at de det passer for, og som ønsker det, allerede deler slik at far tar mer enn de forbeholdte 6 ukene. Så det å øke den forbeholdte andelen har kun effekt for de det ikke passer for. Og hvorfor skal man være "glad" for å tvinge folk til å gjøre noe som ikke passer for seg. Unner man ikke folk å velge det som passer for den enkelte, ønsker man at alle skal innordne seg etter hvordan man selv gjør det? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes dette er et steg i riktig retning og håper at vi til slutt ender opp med en tredeling; en tredel til mor, en tredel til far og en tredel som kan fordelses fritt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Litt på siden men hva gjør vi som har far som ikke har mulighet til å ta alle disse permisjonsukene(det være seg 10 eller 6 uker)? Han tar seg knapt nok fem ukers ferie. Ettersom jeg har skjønt er det ganske så vanskelig å få overført disse ukene til mor. Får vår familie mindre permisjon da?
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)
Det skal nok litt til for at du får de 10 ukene da ja tror jeg.
|
|
|
#6 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
#7 |
|
På vei
Dette er et problem som må løses på en annen måte enn å tvinge folk til en løsning som ikke passer for mange. Det er regelrett overformynderi. Jeg syns faktisk ikke at den enkeltes frihet til å velge skal vike fordi noen arbeidsgivere ikke forholder seg til norsk lov. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mor er forbeholdt 9 uker. 3 før og 6 etter fødsel.
|
|
|
#9 |
|
fornyet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg skulle ønske den enkelte familie kunne få valget selv, hvem som skal ta permisjon når, og hvor lenge.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Mitt forslag har hele tiden vært å ta en uke fra fellesen, og legge til en uke på slutten. Det vil være en endring som koster lite både for samfunn og for valgfriheten til den enkelte familie, samtidig som at 8 uker er ganske dramatisk forskjellig fra 4-5-6 uker. Ganske enkelt fordi det mye vanskeligere lar seg ta ut som felles ferie for hele familien. 8 uker ville betydd at langt flere menn ville hatt et lengre tidsrom (flere uker i strekk) der de tar hovedansvaret hjemme. Det ville hatt mye å si, tror jeg.
|
|
|
#11 |
|
På vei
Ja, det var nettopp det jeg sa. Mor er forbeholdt 6 uker etter fødsel. Far er forbeholdt 10 uker etter fødsel med det nye forslaget. Påfallende syns jeg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Det er vel fordi det ikke akkurat er kamp her i landet fra fedrene for å overta fra uke 7, så det er et unødvendig vedtak å fatte, all den tid problemstillingen er ikke-eksisterende.
|
|
|
#13 |
|
På vei
Jeg syns det uansett er galt, prinsipielt sett, å forskjellsbehandle mann og kvinne i lovverket på den måten. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tåler regn
|
Sv: Fra 6 til 10 uker (pappakvote)Jeg synes familer skal få velge selv hvordan de vil fordele permisjonen. Synd at man må tvinge familer inn i et system. Far kan i dag ta ut masse permisjon frivillig, hvis ikke mor setter seg helt på bakbeina da. Men hvis far tar mye perm tidlig, så tror jeg det vil gå utover tiden som kvinner orker/vil amme. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Det er ikke bare mor som kan sette seg på bakbeina og nekte far mer permisjon. Mannen har ennå ikke fått pengene fra nav for de ekstra ukene han tok ut i sommer. Det syns jeg er et mye større problem.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|