Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-08, 18:14   #201
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Ehh.... oppfinnsomme foreldre er vel ikke nødvendigvis noe å trakte etter.
.

Nei,iallefall ikke når det kommer til navn.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 18:23   #202
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Valgt et relativt uvanlig navn,men det er et navn i "vekst". Bor i Sverige,men handler mest i Norge. Leser sjelden Se og hør.

Gammel 02-10-08, 18:25   #203
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Om man handler i Sverige har vel også noe med hvor nært grensen man bor, eller?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:00   #204
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er en stor og tydelig forskjell på "åndssnobberi" og "overklasse" i materiell forstand. Mens Preben vs. Tommy viser Øst vs. Vest,

Jeg har alltid lurt på en ting. Er Henrik et Preben-navn, synes dere?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:40   #205
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gammel 02-10-08, 20:02   #206
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes ikke det. For meg er Henrik et helt alminnelig navn, på det jevne.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 20:04   #207
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Henrik er ikke et typisk sossenavn, nei.

Gammel 02-10-08, 20:06   #208
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tre svar, tre vidt forskjellige meninger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 20:14   #209
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehh.... oppfinnsomme foreldre er vel ikke nødvendigvis noe å trakte etter.

Så sant som det er sagt. Jeg synes det ofte blir noe krampaktig over dette med å på død og liv finne et navn "ingen andre har". Jeg tenker mer på navn jeg liker og som ikke "skjemmer" barnet etter min mening, i stedetfor å absolutt måtte lete meg ihjel etter et zpezielt navn "ingen" andre har.

Gammel 02-10-08, 20:19   #210
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Linuz på et vognskilt i dag..Det må da være originalt eller?

Gammel 02-10-08, 20:20   #211
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jinx, her.

linuz på et vognskilt i dag..det må da være originalt eller?

dåne!

Gammel 02-10-08, 20:25   #212
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Eldste sitt navn ble veldig populært etter hun ble hetende det.
Vet dog ingen som heter det og treffer yderst sjelden på noen som heter det.
Minsten sitt ble et ti på topp navn etter han fikk navnet tildelt.
KJenner bare en som heter det samme, og jeg tror ikke veldig mange på skolen f.eks heter det samme.

Ja vi handler, ikke ofte i Sverige, men det skjer, kjøper Se og Hør to ganger i året.
Tenker heller ikke på navn som åndssnobberi. Navnemoten gjentar seg selv med jevne mellomrom.
Man finner navn man liker og kaller ungene det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 20:40   #213
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Tre svar, tre vidt forskjellige meninger.

Tja, Hasselnøtt og jeg er vel ganske enige?

Gammel 02-10-08, 21:17   #214
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Ja vi handler, ikke ofte i Sverige, men det skjer, kjøper Se og Hør to ganger i året.
Tenker heller ikke på navn som åndssnobberi. Navnemoten gjentar seg selv med jevne mellomrom.
Man finner navn man liker og kaller ungene det.

Åndssnobberi er et morsomt ord. Jeg synes det er en passelig betegnelse på ekstraarbeidet som legges ned i å finne et spesielt/unikt navn til barna, og som skal oppfylle en haug med kriterier. Teorien min var at dette snobberiet ikke var forenelig med noe så usnobbete som Harry-handling og lesing av Se og Hør. Når det er sagt ble pollen laget en lørdagskveld etter minst én dobbelt whisky, og det tabloide er relativt fremtredende.

Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 21:33   #215
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det verste!!!

Jeg synes ikke det er noe Preben navn - Henrik er jo kjempefint, mens Preben er jo kjempestygt....sånn rent objektivt sett

Gammel 02-10-08, 21:58   #216
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det var det verste!!!

Jeg synes ikke det er noe Preben navn - Henrik er jo kjempefint, mens Preben er jo kjempestygt....sånn rent objektivt sett

Var nå det og galt?

Jeg assosierer både Preben og Henrik som "fine navn" på linje med Herman, August, Edward, Ludvig, et.c. Eller de er navn som kan synes å være fra samme epoke. Men jeg liker fine navn jeg, og Henrik var jo også et av de to guttenavnene det sto om her i gården. Det vet du jo.

Gammel 02-10-08, 22:02   #217
tormu
er i sommer***us

tormu sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
tormu har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det var det verste!!!

Henrik er absolutt et vestkantnavn på linje med Preben.

Gammel 02-10-08, 22:15   #218
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Preben er langt mer "rendyrket" vestkant enn Henrik.

Gammel 02-10-08, 22:18   #219
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tormu, her.

Har man barn som heter Sara, Thea, Emma, Nora og Julie. Eller Mathias, Jonas, Markus, Aleksander, så er det ikke sikkert man handler i Sverige, men man er ikke særlig oppfinnsomme heller siden flere tusen andre kaller barna det samme. Mainstream kalles det.

Det kommer jo an på hvor gammel barnet er? Vårt barn heter ett av navnene du ramser opp her, men det var ikke på topp 10 listen det året. (Ikke året etter heller.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 22:19   #220
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns Preben er langt mer "rendyrket" vestkant enn Henrik.

Helt enig. Henrik er mer nøytralt, syns jeg.

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.