|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontroll
Men hvorfor rammes de unge mer enn de "eldre". ?
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Sykefraværet er ute av kontrollI fjor var jeg i sykemeldingsstatistikken. Det var svangerskap nr 2 på 2 år, og bekkenløsninga snek seg på i uke 12-13. Jeg kunne presset meg selv til å jobbe noen uker, men ville da blitt tidligere sengeliggende. Likevel ville jeg nok gjort det, hvis det ikke var for at jeg var lærer:
|
|
|
#3 |
|
i tåkeheimen
|
Du har mange gode poenger. En venninne av meg er sykemeldt pga det som sikkert kalles "lettere psykiske lidelser". Hun har vært sykemeldt over et halvt år nå og har virkelig lyst til å prøve seg så smått igjen, men legen vil ikke friskmelde henne ennå av redsel for at hun skal gå på en smell igjen. Hun snakket med arbeidsgiver som gjerne ville ha henne i aktiv sykemelding, men regelverket hindrer henne. Hun kan ikke gå aktivt sykemeldt mer enn 4 eller 8 uker før hun må i full jobb igjen. Deretter undersøkte de mulighetn for at hun kunne gå i en tilrettelagt stilling "oppå" en lengre periode, men siden arbeidsgiver må koste dette selv, utgikk det (kommunalt). Resultatet er at venninnen min går sykemeldt fortsatt... Hun får ikke sjansen til å prøve ut om det er jobben som gjør henne syk eller om hun kunne klare å komme tilbake... Da er det systemet som er for lite fleksibelt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Vaklende
|
At økningen blant unge er størst betyr ikke at de er mest sykemeldt, da. |
|