Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Tenkte egentlig jeg skulle droppe denne debatten, men siden dette med fjellturer kom opp så kan jeg jo komme med mine innspill likevel. Jeg jobbet litt som lærer i videregående for en tid tilbake. Jeg hadde en stillingsprosent på ca 40% og jobbet mye mer enn det fordi jeg var ny som lærer. Jeg syntes ikke det var spesielt populært å bli pålagt å være med på en heldags volleyballturnering når rektor egentlig påla oss ekstra arbeid uten ekstra betalt.
Det var flere andre slike hendelser også i forbindelse med lærermøter, foreldremøter mm. Men riktignok brukte jeg ikke egenmeldinger til det, jeg gav bare beskjed når jeg mente at "pålagte aktiviteter" gikk langt utover det jeg burde delta på i hht. stillingsstørrelse. Bortsett fra dette opplevde jeg som lærer å ha mye høyere terskel for å bli hjemme selv om jeg var syk eller hadde syke barn, enn hva jeg har hatt i andre jobber. Jeg så jo hvor vanskelig det ble for mine kollegaer, så jeg karret meg stadig vekk på jobb uggen i kroppen og mannen min tok alle dager hjemme med syke barn. Alle mine kollegaer gjorde det samme.
Hvis en leder får mistanke om at en eller flere medarbeidere misbruker egenmeldingsystemet, ja da er det en av deres lederoppgaver å ta ta tak i dette problemet. Med de nye reglene for sykemelding (av lege) er det en helt annen oppfølging av den sykemeldte enn hva jeg tror det har vært tidligere.
Det er utrolig mye som kan ligge bak utsagnet "nå sykemelder jeg meg". Min erfaring er at det ofte er tomme trusler. Selvsagt er det mange som misbruker egenmeldingsystemet, men slik som jeg oppfatter HI tenker jeg at her dreier det seg mye om frustrasjon over dårlig lederskap og/eller dårlig stemning blant kollegaer. Jeg ville sluttet med å bry meg om det som HI gjør og heller jobbet aktivt med å bedre jobbmiljøet. Et godt jobbmiljø gjør også folk mer lojale. Hvis det derimot ikke er så ok, blir folk demotiverte og illojale.
Jeg har nå også lest hele tråden - og jeg synes ikke at det er slik at mange kverulerer med rine unødig. Når jeg leser innleggene opplever jeg at hun har en tone som minner meg om noe "besserwisser"-aktig, og slike kollegaer kan være slitsomme og igjen være med på å skape et dårlig arbeidsmiljø.
|