Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 15:22   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Det er klart det finnes dem som bruker egenmeldingsdager helt feil. Bestefaren min var arbeidsleder i mange år og han kunne fortelle at en god del av arbeidsfolkene brukte å sjekke innom i løpet av høsten for å finne ut hvor mange egenmedlingsdager de hadde til gode og han fortalte videre at ved årsskiftet hadde ingen av dem noen igjen. Disse dagene ble rett og slett sett på som ekstra feriedager, dager man hadde krav på å bruke opp etter eget forgodtbefinnende.

Fra tid til annen kan man lese i avisene om såkalte "sykemeldingsaksjoner", det er gjerne flygeledere og andre innen luftfart som mistenkes for dette. Det er klart at noen sikkert preges av mistrivsel på jobben i en konfliktsituasjon, men at de skal møte veggen samtidig alle sammen, det synes i hvert fall jeg er litt merkelig.

Jeg synes det er ukultur det rine beskriver. Hvis det virkelig er slik at folk uttaler høyt og tydelig at de vil sykemelde seg dersom de ikke får det som de vil ha det, har de virkelig null respekt for sykelønnsordningen vi er så heldige å ha. Det synes jeg er trist.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 15:36   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg forstår at en del bruker egenmeldingene på feil måte, og at det kan utvikle seg til å bli et problem på ulike arbeidsplasser. Mitt poeng er at vi ikke kan skille hvem som har de riktige grunnene eller ikke, og at det kan være forskjellig syn på hva som er "gode nok" grunner. Hva om personen som føler seg forbigått på grunn av å ha bli plassert på et bøttekott til kontor faktisk har fått en psykisk reaksjon, ligger våken hele natta, har diaré og gråter konstant. Kanskje plasseringen har vært en straff som følge av en konflikt med sjefen som ikke kollegaene er oppmerksom på? Hva om den som skal på tur med ungdommmene gruer seg så inderlig at h*n blir fysisk syk? Jeg er klar over at jeg setter det på spissen her, jeg vet at egenmeldingssystemet blir misbrukt, men jeg liker dårlig mistenkeliggjøring av kollegaers sykemeldingsgrunner. Man er så utrolig forskjellig hva gjelder sårbarhet og ømme punkter i livet.

Og du fortsetter i samme stil ser jeg.

Kan man sykemelde seg om man har lite kontor! (påveitilegenmedengang)

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er kanskje forskjell på offentlig/privat arbeidsplass. Her jeg jobber, og i flere andre firmaer jeg kjenner godt, er det stor "kreke seg på jobben selv om man spyr"-kultur og "alle" påberoper seg å være eksperter på alt fra vond rygg til brukne ben. Jeg vet at flere opplever kollegers spekulasjoner, mistenkeliggjøring og bagatellisering som en tilleggsbelastning når de er syke. Jeg tror dette er ganske vanlige holdninger i private firmaer og at sykmelding skulle være et pressmiddel for noe som helst er en helt absurd tanke. Derimot er det nok drittprat når noen er syke og spekulering i hvorvidt de er syke nok.

Tror det er forskjell på offentlig og privat, ja. Selv om jeg må si at jeg lager temmelig mye ris til egen bak om jeg er borte en dag. Er jo ikke akkurat som om vi har vikarer å sette inn... (Det er det ikke penger til i fylket, kanskje det er sykeutbetalingene som er for store..?)

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg synes at det virker som en del her inne er opptatt av å ta rine, enn å diskutere saken. Eller er det bare jeg som har på feile briller i dag?

Det har jeg også tenkt, men vil ikke bli beskyldt for selvmedlidenhet..

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er klart det finnes dem som bruker egenmeldingsdager helt feil. Bestefaren min var arbeidsleder i mange år og han kunne fortelle at en god del av arbeidsfolkene brukte å sjekke innom i løpet av høsten for å finne ut hvor mange egenmedlingsdager de hadde til gode og han fortalte videre at ved årsskiftet hadde ingen av dem noen igjen. Disse dagene ble rett og slett sett på som ekstra feriedager, dager man hadde krav på å bruke opp etter eget forgodtbefinnende.

Fra tid til annen kan man lese i avisene om såkalte "sykemeldingsaksjoner", det er gjerne flygeledere og andre innen luftfart som mistenkes for dette. Det er klart at noen sikkert preges av mistrivsel på jobben i en konfliktsituasjon, men at de skal møte veggen samtidig alle sammen, det synes i hvert fall jeg er litt merkelig.

Jeg synes det er ukultur det rine beskriver. Hvis det virkelig er slik at folk uttaler høyt og tydelig at de vil sykemelde seg dersom de ikke får det som de vil ha det, har de virkelig null respekt for sykelønnsordningen vi er så heldige å ha. Det synes jeg er trist.

Jeg også:Trist! Men nesten like trist at så mange oppegående mennesker som er her inne ikke anerkjenner dette som et problem.

Sist redigert av rine : 30-12-10 kl 10:54.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 16:56   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Er det i det offentlige at det skulle være greit å bruke egenmeldinger eller? For jeg jobber i offentlig skole og vi KREKER oss på jobb. Blir jo ikke satt inn vikar (økonomi) og det er grusomt å ligge hjemme og vite at de andre løper enda mer enn vanlig og at elevene ikke får det de skal ha.

Så der er som sagt sykefraværet på ca 1%.

Gammel 30-09-08, 22:03   #4
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At egenmeldingsdager legges inn som en dag til å komme seg på etter fest i helga har jeg også hørt om.

Ja men da er man jo syk.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.