Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 14:01   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Opprinnelig lagt inn av Lyra, her.

Jeg tror det i enkelte bedrifter/skoler/arbeidsplasser kan bli en ukultur for å ta ut egenmeldingene når det strengt tatt ikke er behov - og jeg oppfatter fra rine at det er en slik ukultur på hennes arbeidsplass. Syns ikke det er uthengig i det hele tatt.
Skal vi få bukt med det misbruket som er av sykedager i Norge (for ja, det er misbruk - det kan dere google lett) så må det ikke bli forbudt å si at noen gjør det, ikke bli sett ned på med "du vet ikke alt" holdninger etc.
Tror at når de fleste hadde hørt "Jeg gidder ikke mer, jeg sykemelder meg" - ikke hadde begynt å lure på om personen har det vondt hjemme etc. Noen ganger er grunnen at de burde heller tatt seg selv i kragen og innsett at hverdagen er tøff.

Jeg egenmelder meg kun ved feber eller at jeg er så dårlig at jeg ikke kan kjøre på jobb, evnt at jeg innser at dette er en sykdom som går fort over og at jeg ikke trenger å oppta legens dyrbare tid med å få sykemelding fra ham/henne.

Jepp- enig!

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det er komplett umulig å mene noe om enkeltes sykemeldinger. Noen er syke, kanskje med ting de ikke ønkser å dele, andre sluntrer unna. Hvem som er hvem er vanskelig å skille.

På generelt grunnlag kan man vel mene noe om at sykefraværet øker i Norge? Jeg tok -godt kamuflerte- eksempler jeg kjenner til, men vi trenger ikke diskutere min arbeidsplass..

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er enig med Kasia og Liven i denne diskusjonen. Det ble litt for mye informasjon for min del, man kunne fint tatt denne debatten på prinsipielt grunnlag. Jeg må si at jeg synes du har en merkelig syn på sykemeldinger rine, siden du virker å ta det for gitt at folk "sykemelder seg" og at leger sykemelder alle som ytrer ønske om det.

Jeg tror jeg deler syn med veldig mange, Irma. Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger. Og ang. den "fullstendige blottleggingen" av mine kollegaer, så har jeg allerede forklart meg i et tidligere innlegg. (Men innser at jeg burde startet på en annen måte, ja. :innrømmer: )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 14:07   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger.

Ja, da kan du jo få høre av meg. Jeg kjenner til opp til flere situasjoner hvor sykmelding ikke har blitt gitt, på tross av at pasienten har følt behov for det. Mange faktisk! Både gjennom jobb og i privat nettverk. Det går ofte på at legen ikke har mulighet for å sette diagnose, siden kriteriene ikke er oppfylt. Og kriteriene blir vel strengere og strengere har jeg skjønt.

Gammel 30-09-08, 14:09   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ja, da kan du jo få høre av meg. Jeg kjenner til opp til flere situasjoner hvor sykmelding ikke har blitt gitt, på tross av at pasienten har følt behov for det. Mange faktisk! Både gjennom jobb og i privat nettverk. Det går ofte på at legen ikke har mulighet for å sette diagnose, siden kriteriene ikke er oppfylt. Og kriteriene blir vel strengere og strengere har jeg skjønt.

(Da går man bare til en annen lege...)

Leger! Hva mener dere?

Gammel 30-09-08, 14:15   #4
Lyra
Gizmor

Lyra sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Lyra har et hav av muligheter foran seg
Standard

. Er som sagt, svært interessert i å høre fra noen som har hørt om en lege som nekter å gi folk sykemeldinger.

Jeg har hørt om de legene også - de som etterhvert stiller litt mer krav om at pasienten må jobbe for å a. få diagnose eller b. få behandling for psykologiske problemer.
Jeg ble selv strukket litt vel langt under 2. graviditet med sterk bekkenløsning. Jeg kunne knapt gå men på jobb - det måtte jeg - for legen hadde fått strenge rettledninger om sykemelding av gravide.

Lyra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 14:25   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har hørt om de legene også - de som etterhvert stiller litt mer krav om at pasienten må jobbe for å a. få diagnose eller b. få behandling for psykologiske problemer.
Jeg ble selv strukket litt vel langt under 2. graviditet med sterk bekkenløsning. Jeg kunne knapt gå men på jobb - det måtte jeg - for legen hadde fått strenge rettledninger om sykemelding av gravide.

Ja, det er det som er så sabla dumt, ikke sant. Når mange misbruker, må reglene bli strenge- det går ut over andre igjen.

Sist redigert av rine : 30-12-10 kl 10:53.
Gammel 30-09-08, 14:33   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det rina mente med å starte tråden var vel nettopp det at kollegaene oppgav grunner som ikke alle oppfatter som "gyldige"?
Hvis disse kollegaene heller hadde sagt "jeg er hjemme, føler meg ikke god for jobb idag - bruker egenmelding" - så hadde ikke de nødvendigvis blitt sett skjevt på av den grunn?
Hvis noen er ømme om grunnene - så ikke oppgi sånne hårreisende grunner som "jeg gidder ikke" eller "jeg fikk ikke kontoret jeg ville ha".

Og dessuten så tror jeg sladrementaliten i sånne tilfeller er altfor høy. Fordi at alle mistenker at det må ligge noe annet bak fordi de selv ikke ville misbrukt egenmeldingene.

Jeg forstår at en del bruker egenmeldingene på feil måte, og at det kan utvikle seg til å bli et problem på ulike arbeidsplasser. Mitt poeng er at vi ikke kan skille hvem som har de riktige grunnene eller ikke, og at det kan være forskjellig syn på hva som er "gode nok" grunner. Hva om personen som føler seg forbigått på grunn av å ha bli plassert på et bøttekott til kontor faktisk har fått en psykisk reaksjon, ligger våken hele natta, har diaré og gråter konstant. Kanskje plasseringen har vært en straff som følge av en konflikt med sjefen som ikke kollegaene er oppmerksom på? Hva om den som skal på tur med ungdommmene gruer seg så inderlig at h*n blir fysisk syk? Jeg er klar over at jeg setter det på spissen her, jeg vet at egenmeldingssystemet blir misbrukt, men jeg liker dårlig mistenkeliggjøring av kollegaers sykemeldingsgrunner. Man er så utrolig forskjellig hva gjelder sårbarhet og ømme punkter i livet.

Har en del venninner som sykemelder seg tidlig i svangerskapet.

Og du fortsetter i samme stil ser jeg.

Gammel 30-09-08, 14:53   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har en del venninner som sykemelder seg tidlig i svangerskapet. Ikke pga av kvalme, tretthet, eller bekken, men fordi: (og her siterer jeg ordrett) "Det er greit å slappe av litt også, blir travelt nok når ungen kommer...! " (Og ungen er gjerne ventet om 6-7 mnd!) Dette er folk jeg kjenner godt, og som ville ha sagt om det var andre grunner til sykemeldingen.

Jeg kan faktisk ikke annet enn å lure litt på omgangskretsen din, jeg. Du har en del venninner som sykemelder seg på tynt grunnlag tidlig i graviditeten?

Jeg har mange venninner som har vært gravide en gang i løpet av de tre siste årene, og ingen av dem har vært sykemeldte tidlig i svangerskapet uten god grunn.

Det må herske en ukultur for slike ting i omgangskretsen deres?

Gammel 30-09-08, 15:01   #8
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes at det virker som en del her inne er opptatt av å ta rine, enn å diskutere saken. Eller er det bare jeg som har på feile briller i dag?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 15:02   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Jeg synes at det virker som en del her inne er opptatt av å ta rine, enn å diskutere saken. Eller er det bare jeg som har på feile briller i dag?

Jeg er ikke opptatt av å ta noen som helst. Jeg er såpass dårlig på nick her at jeg har få forutsetninger for å legge merke til hvem som har skrevet hva.

Gammel 30-09-08, 15:22   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det finnes dem som bruker egenmeldingsdager helt feil. Bestefaren min var arbeidsleder i mange år og han kunne fortelle at en god del av arbeidsfolkene brukte å sjekke innom i løpet av høsten for å finne ut hvor mange egenmedlingsdager de hadde til gode og han fortalte videre at ved årsskiftet hadde ingen av dem noen igjen. Disse dagene ble rett og slett sett på som ekstra feriedager, dager man hadde krav på å bruke opp etter eget forgodtbefinnende.

Fra tid til annen kan man lese i avisene om såkalte "sykemeldingsaksjoner", det er gjerne flygeledere og andre innen luftfart som mistenkes for dette. Det er klart at noen sikkert preges av mistrivsel på jobben i en konfliktsituasjon, men at de skal møte veggen samtidig alle sammen, det synes i hvert fall jeg er litt merkelig.

Jeg synes det er ukultur det rine beskriver. Hvis det virkelig er slik at folk uttaler høyt og tydelig at de vil sykemelde seg dersom de ikke får det som de vil ha det, har de virkelig null respekt for sykelønnsordningen vi er så heldige å ha. Det synes jeg er trist.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.