Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matbudsjett pr. mnd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-08, 18:42   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matbudsjett pr. mnd

Vi har lenge levd på 3000-4000 i måneden (matbudsjett inkl. husholdnings- og hygieneprodukter. En stund har vi hatt en god del mer å rutte med, og har nok vært opp imot 6000 - 7000 i måneden. Nå har vi skrudd ned massiv igjen og ligger igjen på 3500 i måneden. Vi er to voksne, to barn og to katter.

Jeg må innrømme at det var slitsomt de første månedene å få budsjettet halvert igjen, men nå går det bra igjen. Jeg er dronninga av superbillig og supersunn mat, og synes egentlig vi spiser bedre og sunnere jo mindre vi bruker på mat.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 18:45   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg må innrømme at det var slitsomt de første månedene å få budsjettet halvert igjen, men nå går det bra igjen. Jeg er dronninga av superbillig og supersunn mat, og synes egentlig vi spiser bedre og sunnere jo mindre vi bruker på mat.

her må du komme med konkrete tips??!

Gammel 27-09-08, 19:03   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

her må du komme med konkrete tips??!

Vi er heldige som har innvandrerbutikker i nærheten her, som har et enormt utvalg av frukt og grønnsaker som koster lite i forhold til hva det gjør i vanlige matbutikker.

Vi spiser MYE grønt, og massevis av belgfrukter (linser, bønner) som omtrent ikke koster noenting. Ris, poteter og pasta er heller ikke veldig dyrt. Nå som vi har et så lavt budsjett spiser vi kjøtt bare en gang i uken, noe som jeg tror er sunt, i tillegg til at det er miljøvennlig. Mange som har et lavere budsjett erstatter kjøtt med farseprodukter, vi velger det bare helt bort.

En typisk lavbudsjettmiddag er f.eks:

Pasta eller Couscous med grønnsakssaus. Basisen for sausen er tomater, gulrøtter, squash og aubergine, som kokes og pureres etterpå.

Eller vår versjon av pytt i panne: Poteter, linser, aubergine, løk og gulrøtter.

Man må nok ha barn som er over gjennomsnittet glad i grønnsaker når man har et sånt kosthold, ellers blir det oppfattet som veldig ensidig kan jeg tenke meg.

Vi lager også mye pai og pizza, som er veldig billig å lage selv også.

(Fisk spiser vi dessverre altfor sjeldent, men det har ikke med budsjettet å gjøre, kun med preferanser...)

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 18:46   #4
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Interessant!

Jeg har egentlig lyst til at vi skal gå ned på forbruket også, men første steg var å få oversikten. Og det har vi fått nå. Så da får vi se.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.