Sv: "Lovlige" fordommer
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men for å stille spørsmålet litt enkelt: Oppfatter du det som like "stigmatiserende" å si "Folk på østkanten bruker X % mindre av tiden sin på sport og friluftsaktiviteter enn folk på vestkanten - hva kan grunnen være til det, og hva kan vi eventuelt gjøre med det?" som å si "Ja, du bor jo på østkanten, og folk på østkanten driver jo ikke så mye med friluftsaktiviteter, så det er jo ikke så rart du er i dårlig form". I begge tilfeller påpeker man jo en forskjell mellom to ulike grupper, og jeg får følelsen av at det er denne påpekningen som her blir kalt "stigmatisering", helt uavhengig av hvordan påpekningen skjer og i hvilken sammenheng.
(Og jeg bor på østkanten og er aldri i Marka, bare for å ha det sagt. )
Er du aldri i marka? Hehe. Og du må nok stille spørsmålet enkelt, jeg er jo fra østkanten, vet De. 
Altså, måten det blir sagt på og intensjonen eller eventuelle fordommer som ligger bak har selvfølgelig noe å si. Dersom man oppfatter at noen ønsker å diskutere innholdet i en slik undersøkelse på ren faktabasis føles det ikke som stigmatisering. Dersom det sies med en tone som "vi er bedre enn dere" og her har jeg undersøkelsen som beviser det, så sier det seg selv at alle markaelskende, velutdannede, blonde, dugnadsengasjerende SUV-kjørere fra villastrøkene på østkanten føler det stigmatiserende.
Jeg er nok svært farget av at jeg er vokst opp med svært mange opplevelser av den nedlatende og fordomsfulle sorten mot hjemstedet mitt. Og jeg har ofte følt at jeg må bevise at jeg er noe mer enn lavkulturell subb. Mange av fordommene mot dette stedet baserer seg på en undersøkelse fra 70-tallet som var rimelig hårreisende og førte til mye stigmatisering for de som bodde der i mange tiår framover. Noen vet sikkert hva jeg prater om. Det er ganske slitsomt å måtte forsvare at man er et ordentlig menneske fra et ordentlig hjem, lissom. Slike undersøkelser som blir slått opp tabloid ødelegger ofte for mange, de burde holde seg på skrivepulten til fagfolk som skal jobbe med problemstillingene.
|