Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-08, 17:14   #1
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Til alle nye, om FPs forumkultur og uskrevne regler

Å bli hakket på.

Gammel 16-09-08, 20:15   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Å bli hakket på.

Gammel 20-11-08, 00:58   #3
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Å bli hakket på.

Nei, tror faktisk det er riktig med å blitt hakket på her, når hun skriver som hun gjør. Det skulle muligens vært med et lite ha; Tenk så fælt det måtte ha vært og blitt hakket på. Litt som i hypotetisk, at det ikke kan skje, og med en slags fornektelse på at det skjer.

Det ble utrolig dårlig formulert det her, men får skylde på klokka.
Jeg bare husker jeg holdt på å dåne når vi hadde om disse lengst-ute-til-høyre-bøyningene i tysk på videregående.

:ser for meg infinitiv-presens-preteritum-perfektum-imperfektum-og_husker_ikke_resten_av_rekka_av_mulige_verb:

Gammel 20-11-08, 11:08   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Nei, tror faktisk det er riktig med å blitt hakket på her, når hun skriver som hun gjør. Det skulle muligens vært med et lite ha; Tenk så fælt det måtte ha vært og blitt hakket på. Litt som i hypotetisk, at det ikke kan skje, og med en slags fornektelse på at det skjer.

Jeg mener også Mauser har rett. Det er ikke to forskjellige ting som gjøres her (slik det typisk er når to verb/verbuttrykk bindes sammen med "og"), det er "det å bli hakket på" som ville ha vært fælt. I presens blir det "det er fælt å bli hakket på", i preteritum "det var fælt å bli hakket på", i perfektum "det har vært fælt å bli hakket på", og den verbtiden som ble brukt her er vel andre kondisjonalis eller noe sånt (bortsett fra at det sikkert har skiftet navn siden jeg gikk på skolen), og det skal være "det ville ha vært fælt å bli hakket på".

Gammel 20-11-08, 12:11   #5
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mener også Mauser har rett. Det er ikke to forskjellige ting som gjøres her (slik det typisk er når to verb/verbuttrykk bindes sammen med "og"), det er "det å bli hakket på" som ville ha vært fælt. I presens blir det "det er fælt å bli hakket på", i preteritum "det var fælt å bli hakket på", i perfektum "det har vært fælt å bli hakket på", og den verbtiden som ble brukt her er vel andre kondisjonalis eller noe sånt (bortsett fra at det sikkert har skiftet navn siden jeg gikk på skolen), og det skal være "det ville ha vært fælt å bli hakket på".

Skal det ikke være blitt hakket på når det er fortid? Det høres så rart ut med "det ville ha vært fælt å bli hakket på", jeg hadde nok skrevet "det ville ha vært fælt å blitt hakket på". Men jeg har jo egentlig ikke peiling.

Gammel 20-11-08, 12:24   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Skal det ikke være blitt hakket på når det er fortid? Det høres så rart ut med "det ville ha vært fælt å bli hakket på", jeg hadde nok skrevet "det ville ha vært fælt å blitt hakket på". Men jeg har jo egentlig ikke peiling.

Du kan aldri si "å blitt hakket" - "å" kan bare stå foran verb i infinitiv.

Og hvis det skulle stått "og", måtte det vært to ting som ble bundet sammen med den "og"-en. Som i "Det ville vært fælt og [det ville vært] trist". Eller "Vi ble ertet og [vi ble] hakket på". Men her er det ikke to separate ting her - det er ikke sånn at "det ville ha vært fælt" OG "det ville ha vært blitt hakket på", liksom.

For å ta en litt enklere setning: "Det ville vært fint å være rik." Det betyr det samme som "Det å være rik ville vært fint", ikke sant? Og det eksempelet vi hadde kan vi snu til "Det å bli hakket på ville ha vært fælt".

Svar

Emneord
folkeopplysning, fotball, klassiker, prosopopeia, punktum før smilefjes, skrevne regler, skrevne uskrevne regler, spikking, teletubbyene, uskrevne regler

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.