Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Laks til baby?

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-08, 21:48   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laks til baby?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Hva er forskjellen mellom Eskimo (eller tran) og fisk i forhold til allergier? Eskimo er olje laget av fisk. Tran av fiskelever (og fiskeavfall). Er det noe som er tatt bort i slike oljer?

I følge Annemede er proteinene fjernet. Jeg stoler ikke på dem, når vi tenker på de avsløringene som var om hvordan tranen ble produsert :yuk:

Rent teoretisk er tran ren olje, mens proteiner er muskler o.a. Så teoretisk sett skulle det gått an å ha tran uten proteiner.

Lurer oppriktig, da jeg også må vurdere å gi fisk (i tillegg til kylling og kalkun). Gla'gutten (8 mnd) må få i seg mer jern og proteiner og jeg vil gjerne at han spiser det samme som oss snart. Er det ikke lurt å innføre så mange potensielle "allergifremkallere" som mulig mens jeg enda ammer? Eller er dette med morsmelk som allergibeskytter en myte? Og hvor lenge anbefales det å vente med fisk? Hvis man er disponibel for allergier, blir man mindre disponibel over tid?
.

Det har vel vært en liten omdirigering av kostholdsrådene etter at de fant ut at svenske unger som ikke ble utsatt for gluten mens det ble ammet, hadde lettere for å bli glutenintolerante. Før skulle man unngå alt som var allergifremkallende så lenge som mulig. Nå er det vel først og fremst for å unngå at unger som sannsynligvis er allergiske skal få sjokk mens de er bittesmå?

Prøvde forøvrig en kjøpemiddag (glass merket med 6 mnd) med laks på ferie i sommer og det var ikke populært, så har ikke forsøkt med det siden.

De glassene liker ikke litjtausa heller, og hun kan spise ei hel flyndre alene. Unger er veldig kresne på at fisken er være fersk.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.