Sv: Farge ull fra Janus?
Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.
Æsjæsjæsj!! Jeg har driti skikkelig på draget for å si det mildt! 
Skulle farge to ulldresser fra name-it. Den ene hadde jeg farget tidligere med olivengrønt i kjele, men den var blitt skjoldete så jeg skulle ta med den og. Prøvde først med avfargning, men i følge bruksanvisningen funket ikke det for ull, og jaggu, det funket ikke for ull! 
Men jeg var enda optimist da jeg puttet det i maskinen, med Herdins sin multifiberfarge (som jeg nå ser at jeg ikke skulle ha brukt, men natufiber i stedet), for det var den eneste det stod ull på. Trenger vel ikke si at det
var katastrofe når det kom ut?
Den største dressen, som opprinnelig var lyseblå, var blitt gusjeblå, og den minste dressen var blitt gusje-lyng-brun. Og for å toppe det hele hadde de begge krympet minst 2 størrelser hver!!! Enda jeg hadde vasket de på max-temp etter vaskeanvisningen...
Jaja, dressene ligger i søpla og jeg shopper ulldress til knerten i skrivende stund. 
Så moralen er:
- Avfargning funker ikke på ull! Det har jeg nå prøvd ut for dere, så det er ikke noe vits å forsøke engang.
- Multifiber-fargen til Herdins funker dårlig under 40 grader, spesielt på ull tydeligvis.
- Name-it-dressene krymper på vanlig vaskeprogram på 30 grader!

Uff, så kjipt da. Men tips til neste gang du farger ull (hvis det blir flere ganger da ), er at du hvis du bruker Naturfiber-fargen til Herdins, så må ullen du vasker tåle vanlig 40 graders program. Hvis du skal farge ull som kun kan vaskes på ullprogram så må du bruke farge som er beregnet på ull. Og ull kan ikke avfarges.
|