Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 23:28   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Jeg er selvsagt villig til å donere bort både mine og resten av familiens organer og har gått med donorkort i lommeboka i årevis.

I praksis er det nærmeste pårørende som har det siste ordet i donorsaker; hvis avdøde ønsket å donere, men de pårørende nekter, blir dette normalt respektert. Derfor er det viktigste man gjør, å informere pårørende om at man ønsker å donere organer.

Du kan skrive ut donorkort her, men dette registreres ikke noe sted og er ikke juridisk bindende. Det er bare en indikasjon på hva du selv ønsker.

Ang. det medisinske, så regner jeg med at man kan holde en (potensiell) donor kunstig i live en periode?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 23:29   #2
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er selvsagt villig til å donere bort både mine og resten av familiens organer og har gått med donorkort i lommeboka i årevis.

I praksis er det nærmeste pårørende som har det siste ordet i donorsaker; hvis avdøde ønsket å donere, men de pårørende nekter, blir dette normalt respektert. Derfor er det viktigste man gjør, å informere pårørende om at man ønsker å donere organer.

Du kan skrive ut donorkort her, men dette registreres ikke noe sted og er ikke juridisk bindende. Det er bare en indikasjon på hva du selv ønsker.

Ang. det medisinske, så regner jeg med at man kan holde en (potensiell) donor kunstig i live en periode?

Takk for link!

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 23:58   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men en slik indikasjon vil sikkert kunne være veldig viktig for de pårørende - og kanskje til og med gjøre det lettere for helsepersonellet å stille spørsmålet. I tillegg til det med kontaktinformasjon, som det jo er en fordel å ha på seg uansett.

Gammel 09-09-08, 08:27   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja det tror jeg. En bekjent av meg døde i trafikkulykke, men de holdt hjertet i gang da han skulle donere organer.

Nærmere kjennskap til det enn det har jeg ikke, bare 3.håndsinformasjon.

Jeg har også informert alle mine nærmeste om at jeg skal doneres så godt det går an.

Mannen er litt vanskeligere å få i tale, så hva som skjer med ungene vet jeg ikke. Men skulle jeg miste en av mine, så ville det på en måte kjennes ut som et lite spor av mening at et annet barn kunne overleve pga det.

(og vi vet jo aldri om vi selv kunne komme til å trenge organer en dag heller.)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.