Sv: Politisk korrekt FP?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men guniss, nå må jeg bare spørre konkret: Er du uenig i at man bør ha vært en stund på et sted og ha gjort seg en del erfaringer før man begynner å komme med kritikk eller vurderinger når det gjelder hvordan stedet fungerer?
Nå er ikke jeg guniss, men jeg svarer alikevel. Det spørs jo hvorfor, ofte er det jo slik at kritikk og vurderinger blir best når man selv greier å holde en objektiv distanse. Det har man ikke når man er blitt "varm i trøya". Ergo mener jeg at noen som er uerfaren kan ha like rett - og av og til, men ikke bestandig mer rett - enn noen som er erfaren.
Men hvis du spør om hvor populær man blir av å komme med slik kritikk eller vurderinger så er jo det en annen sak. Og det er vel helst derfor man ikke sier noe? Jeg hadde aldri startet i en ny jobb (eksempel hentet fra Teofelia) med å kritisere det som var feil på jobben - rett og slett fordi det ville ha vært et sosial selvmord (OK, det var kanskje i overkant dramatisk. ), men det betyr ikke det samme som at jeg ikke ville hatt rett i kritikken (som jeg velvillig bruker å dele med feks min ektemann).