Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 12:03   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir vi ungene våre "kakedeig"?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av det jeg reagerer litt på er når det står "uten tilsatt sukker". Det blir av mange oppfattet som "sukkerfritt", noe som ikke stemmer i det hele tatt.

Det er vel en mulighet for at noen oppfatter det slik, men sukker i mindre mengder er tross alt helt ufarlig. Jeg gir babyen min fruktmos med god samvittighet, enda så mye fruktsukker det er i den.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 12:09   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er vel en mulighet for at noen oppfatter det slik, men sukker i mindre mengder er tross alt helt ufarlig. Jeg gir babyen min fruktmos med god samvittighet, enda så mye fruktsukker det er i den.

Men det blir jo ikke i mindre grad når man gir 2 grøtmåltid, 2 fruktmåltid (med ekstra tilsatt høyglykemisk rismel i frukten), og ett glassmåltid med nesten ingen protein og fett, men fortsatt bare karbohydrater.

Barn trenger byggesteiner og fettsyrer for å vokse. Dette påpeker Fedon, og jeg er helt enig.

Gammel 23-08-08, 12:18   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Barn trenger byggesteiner og fettsyrer for å vokse. Dette påpeker Fedon, og jeg er helt enig.

Jeg vil heller gi ordentlig mat, og ha god samvittighet for å lage vafler av og til, eller servere en ekstra porsjon frukt for kosens del. Jatakk begge deler. Med et godt utgangspunkt og et godt kosthold i bunn, så har man større slingringsmonn å gå på helsemessig. For mye raske karbohydrater er ikke hovedproblemet, men for lite byggestener og fettsyrer til kroppen.

Gammel 23-08-08, 12:24   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Men det blir jo ikke i mindre grad når man gir 2 grøtmåltid, 2 fruktmåltid (med ekstra tilsatt høyglykemisk rismel i frukten), og ett glassmåltid med nesten ingen protein og fett, men fortsatt bare karbohydrater.

Nå står det vel på både glassene og posegrøtene at man bør tilsette litt olje eller annet fett. De helt små får som regel veldig mye av det de trenger fra melka, og når de vokser fra melka får de som regel brødskiver og vanlig middagsmat.

Jeg syns dette er helt bak mål hysterisk, og evner bare å gi folk dårlig samvittighet, når de allerede prøver å gjøre det beste for barna sine. La oss håpe at ingen overfører ketolysekurer til småunger, for de trenger karbohydrater også!

Ferdiggrøtene og -glassene er helt utmerket mat, som supplement til melk. Hvis man fortsetter med det som eneste næringskilde de første 2-3 årene, da skal jeg være med på hysteriet. Men ellers må jeg si at jeg gir fruktmos med god samvittighet.

Gammel 26-08-08, 00:00   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen få måneder med ferdigmat har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for. Jeg har brukt usøtede fullkorns- eller havregrøter, og noe Holle-grøter (til dem som har villet hatt det).

Jeg har aldri fått til å lage hjemmelaget middag som ungene ville ha - hvis det ble finmost nok så ble det or seigt. De har hatt klumpenoia hele gjengen. Mellomsøster ville forresten ikke ha NOE mat, utenom pupp.

De har fått masse fett og alt mulig annet fra morsmelk, forresten.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.