Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-08, 13:58   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?

Dette har jeg tenkt på siden jeg var 16, og min mor fjernet sitt første bryst. Hun har ikke rekonstruert. Min venninne fjernet et bryst for drøye ti år siden, og for henne ble det viktig å få et nytt etterhvert. Jeg tror ikke jeg ville gått for en ekstra operasjon.

Gammel 03-08-08, 14:56   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg tror ikke jeg ville gått for en ekstra operasjon.

Dette er argumentet til min enbrystede venninne, hun orker ikke flere operasjoner.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 17:41   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Dette er argumentet til min enbrystede venninne, hun orker ikke flere operasjoner.

Jeg tror dette kan være vanskelig å ta stilling til før en er der. Det er ikke godt på forhånd å vite om man orker å gjennomgå en operasjon til etter å ha fjernet et bryst, og gjennomgått cellegiftbehandling og en masse undersøkelser. Kanskje en tenker: "Ikke mer sykehus enn strengt nødvendig." Ikke vet jeg.

Men Jessica, du har jo hatt brystkreft, jeg husker ikke om du fjernet brystet? Hva tenker du om dette, som faktisk har vært i situasjonen?

Gammel 03-08-08, 19:40   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg tror dette kan være vanskelig å ta stilling til før en er der. Det er ikke godt på forhånd å vite om man orker å gjennomgå en operasjon til etter å ha fjernet et bryst, og gjennomgått cellegiftbehandling og en masse undersøkelser. Kanskje en tenker: "Ikke mer sykehus enn strengt nødvendig." Ikke vet jeg.

Men Jessica, du har jo hatt brystkreft, jeg husker ikke om du fjernet brystet? Hva tenker du om dette, som faktisk har vært i situasjonen?

For meg var det slik du sier 3barnsmor. Etter to operasjoner. Først en for å forsøke å bevare brystet samtidig som de fjernet kreftsvulsten og så en for å fjerne brystet fordi de ikke hadde fått fjernet all kreften. Så cellegiftkurer og stråling. Da jeg var ferdig med dette var jeg som ei vaskefille. I tillegg startet jeg med anti-østrogener (for å ikke få tilbake kreften) som tørker ut slimhinner i blant annet underlivet og setter kroppen i overgangsalderen. Disse medisinene tar jeg enda. Jeg var så sliten og nedkjørt at rekonstruksjon var uaktuelt. I brystkreftforeningen har vi fått informasjon om metodene de bruker. Det er tøffe operasjoner der de blant annet tar en muskel, fettvev og blodårer og så lager de et nytt bryst av dette. Det er flere metoder blant annet implantat kan brukes.

En nær venninne av meg fikk brystkreft 2,5 år etter jeg var syk. Hun hadde akkurat fått seg kjærest og var fast bestemt på at hun skulle rekonstruere. Da brystet ble fjernet spurte hun legene om når hun kunne få rekonstruert. Hun måtte vente et år. Etter vi hadde fått info i brystkreftforeningen så var det helt uaktuelt for henne med operasjon. Så vi lever begge to med ett bryst og det går greit.

For meg er det verst om sommeren, fordi jeg må gå med brystprotesen på det meste av dagen og det samler seg væske under en arm fordi bhen strammer. Jeg har også lymfeødem i armen som jeg fjernet lymfene (jeg hadde spredning til mange lymfer). Mitt største problem er å finne klær som ikke viser fram pupper. Protesen stikker over de fleste utrigninger. Og jeg vil i armer på overdeler som er så korte at de kommer over armstrømpen jeg må bruke.

Ikke mye sexy dette, men, men jeg lever, og pupper er ikke alt. Jeg kunne sagt mer om bivirkninger som fører til problemer i samlivet, men lar det ligge. Det er medisiner som fører til det. Så det er mye bak som mange ikke tenker over. Men det var jo ikke det jeg spurte om her heller.....

Sist redigert av Jessica : 04-08-08 kl 00:17.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 20:44   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det handler mer om bivirkninger etter en kreftrunde som er det tøffeste, ikke det å måtte fjerne et bryst. Det er erfaringen jeg har fra de jeg vet om som har fjernet et bryst eller begge.

Selv ville jeg vist jeg hadde overlevd bygd opp et nytt bryst. Det ville blitt helt merkelig for meg med to enorme fronter å måtte gå uten, men man vet jo aldri før man eventuelt er i situasjonen.

Emneord
brystkreft, fjerne bryst

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.