|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Dette har jeg tenkt på siden jeg var 16, og min mor fjernet sitt første bryst. Hun har ikke rekonstruert. Min venninne fjernet et bryst for drøye ti år siden, og for henne ble det viktig å få et nytt etterhvert. Jeg tror ikke jeg ville gått for en ekstra operasjon.
|
|
|
|
#3 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?
Jeg tror dette kan være vanskelig å ta stilling til før en er der. Det er ikke godt på forhånd å vite om man orker å gjennomgå en operasjon til etter å ha fjernet et bryst, og gjennomgått cellegiftbehandling og en masse undersøkelser. Kanskje en tenker: "Ikke mer sykehus enn strengt nødvendig." Ikke vet jeg.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
|
Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?
For meg var det slik du sier 3barnsmor. Etter to operasjoner. Først en for å forsøke å bevare brystet samtidig som de fjernet kreftsvulsten og så en for å fjerne brystet fordi de ikke hadde fått fjernet all kreften. Så cellegiftkurer og stråling. Da jeg var ferdig med dette var jeg som ei vaskefille. I tillegg startet jeg med anti-østrogener (for å ikke få tilbake kreften) som tørker ut slimhinner i blant annet underlivet og setter kroppen i overgangsalderen. Disse medisinene tar jeg enda. Jeg var så sliten og nedkjørt at rekonstruksjon var uaktuelt. I brystkreftforeningen har vi fått informasjon om metodene de bruker. Det er tøffe operasjoner der de blant annet tar en muskel, fettvev og blodårer og så lager de et nytt bryst av dette. Det er flere metoder blant annet implantat kan brukes. Sist redigert av Jessica : 04-08-08 kl 00:17. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Opp og ned
|
Sv: Hva om du måtte fjerne brystet ditt pga brystkreft?Jeg tror det handler mer om bivirkninger etter en kreftrunde som er det tøffeste, ikke det å måtte fjerne et bryst. Det er erfaringen jeg har fra de jeg vet om som har fjernet et bryst eller begge.
|
![]() |
| Emneord |
| brystkreft, fjerne bryst |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|