Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pålegg uten farlige e-stoffer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-08, 22:55   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Pålegg uten farlige e-stoffer

Både kokt skinke og servelat fra Gilde inneholder noen av de skadelige tilsetningsstoffene. Noen makrell i tomat er greie. Det er et stoff som heter natriumnitritt som går igjen i kjøttpålegg og lignende. Det er skadelig i store mender.

Utdrag fra side 143 i Den store E-nummer boken:
"Nitritt er giftig, og hvis man får for mye i seg av dette, vil stoffet forbinde seg med de røde blodlegemene og hindre den nødvendige transporten av surstoff. (...) Spedbarn er spesielt utsatt bla fordi disse opptar nitritt raskere i blodet. Nitritt er forbudt brukt i mat beregnet på spedbarn. I tillegg bør ikke nitritt gis til hyperaktive personer."

Altså, jeg har spist nitritt i skinke, baconost og leverpostei i mange år uten å dø kvelningsdøden, men dere tar poenget? Synes det er ganske sprøtt at de absolutt må tilsette slike stoffer i maten vi spiser. Hadde vi spist pålegg med natriumnitritt i en gang av og til, hadde det vært en ting. Men det finnes i nesten alle påleggene som er å få tak i, i tillegg til at det finnes i diverse frysepizzaer o.l. Tor nok vi får i oss dette stoffet hver dag. Sammen med flust av andre ufyselige stoffer.

Gammel 01-08-08, 23:01   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I følge boken min (jeg har også en e-stoff-bok ) er egg, cheddar, gammelost, geitost, blå castello, kalkun-og kyllingkjøtt og en del fiskeprodukter helt uten uten skadelige e-stoffer. Personlig synes jeg det er rart at HaPå og sjokoladepålegg står på listen over ting som er helt ok å bruke, sukker er da beviselig like skadelig som mange av de stoffene som er nevnt i boken.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 23:05   #3
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

I følge boken min (jeg har også en e-stoff-bok ) er egg, cheddar, gammelost, geitost, blå castello, kalkun-og kyllingkjøtt og en del fiskeprodukter helt uten uten skadelige e-stoffer. Personlig synes jeg det er rart at HaPå og sjokoladepålegg står på listen over ting som er helt ok å bruke, sukker er da beviselig like skadelig som mange av de stoffene som er nevnt i boken.

Forfatterne av bøkene vi er så heldige å inneha belyser faren med de forskjellige E-stoffene. Sukker er vi vel relativt bevisst på inntaket av etterhvert?

Gammel 21-01-09, 13:26   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Både kokt skinke og servelat fra Gilde inneholder noen av de skadelige tilsetningsstoffene. Noen makrell i tomat er greie. Det er et stoff som heter natriumnitritt som går igjen i kjøttpålegg og lignende. Det er skadelig i store mender.

Utdrag fra side 143 i Den store E-nummer boken:
"Nitritt er giftig, og hvis man får for mye i seg av dette, vil stoffet forbinde seg med de røde blodlegemene og hindre den nødvendige transporten av surstoff. (...) Spedbarn er spesielt utsatt bla fordi disse opptar nitritt raskere i blodet. Nitritt er forbudt brukt i mat beregnet på spedbarn. I tillegg bør ikke nitritt gis til hyperaktive personer."

Altså, jeg har spist nitritt i skinke, baconost og leverpostei i mange år uten å dø kvelningsdøden, men dere tar poenget? Synes det er ganske sprøtt at de absolutt må tilsette slike stoffer i maten vi spiser. Hadde vi spist pålegg med natriumnitritt i en gang av og til, hadde det vært en ting. Men det finnes i nesten alle påleggene som er å få tak i, i tillegg til at det finnes i diverse frysepizzaer o.l. Tor nok vi får i oss dette stoffet hver dag. Sammen med flust av andre ufyselige stoffer.

Får dytte frem denne tråden igjen. Jeg er litt opptatt av dette, og lurer på hvor nødvendig det er å tilsette enkelte av de mest skadelige E-stoffene.

Våre to små barn er litt kresne i påleggsveien, og foretrekker: Baconost/Skinkeost/Mexicansk ost/Rekeost på tube fra Kavli. Disse inneholder dinatriumfosfat. Dette er noe iallefall storebror har spist omtrent daglig fra han var under 1 år, fordi det er greit å ha smørbart pålegg på brødskiva. Vesla foretrekker også denne typen pålegg, så jeg tenker litt på påleggs-alternativer når jeg handler.

Leverpostei inneholder både natriumnitritt, natriumfosfat (smeltesalt) og som regel også natrumglutamat (smaksforsterker). Disse stoffene er uheldig for små barn i store doser, men som finnes i utrolig mye av matvarene vi spiser.

Ellers forslag til pålegg uten skumle E-stoffer:

• Streich (økol. vegetabilsk smørepålegg basert på solsikkekjerner/olje, spesielt for barn)
  • Nuttolene (økol. proteinrikt pålegg, bruk ostehøvel. Laget av peanøtter, så obs allergi.)
  • Tartex (økol. tubeost, laget av soyabønner og eh gjær)
De ovenfor fås kjøpt i helsekostforretning.
  • Stabburets Makrell i tomat
  • Gudbrandsdalost (ge-femogførr)
  • Prim (synnøve)
Flere?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.