Sv: Har du prøvd stoff?
Jeg har aldri prøvd narkotika, og preget av den beskyttende boblen jeg også er oppvokst i, er jeg både sjokkert og overrasket over at så mange har prøvd narkotika. At narkotika er farlig vet selv barnehagebarn, og jeg forstår virkelig ikke at en så stor andel velger å prøve hasj (det er vel det de fleste prøver).
Jeg prøver ikke å være moraliserende, men jeg har sett argumentene hundrevis av ganger før med tunge og lette narkotiske stoffer. For meg er det nærmest kun som juridiske termer å regne. Overgangene er glidende, og hvordan man forholder seg til rusen såkalte lette narkotiske stoffer gir er veldig individuelt. Selv drakk jeg ikke alkohol før i godt voksen alder, og kroppen min reagerte veldig anderledes på 1/2 flaske vin til å begynne med, enn hva den gjør nå. Det samme med smertestillende. Da jeg tok min første paralgin forte, var jeg nærmere 30 år. Jeg har aldri følt meg så ruset, verken før eller senere. Jeg tok en pille tidlig på morgenen, etter å ha våknet opp med tidenes kink i nakken. Jeg dro på jobb, men det var først etter lunsj at jeg ikke lenger følte jeg fløy rundt på en bomullsdott. Da jeg noen år senere opererte ut visdomstennene knasket jeg paralgin forte som om det var sukkertøy. Det holdt smerte i sjakk, men rusen var fraværende. For de som liker den første hasjrusen, kan hasj fort bli springbrettet til noe sterkere når ikke lenger hasjrusen fungerer, og jeg sjokkeres derfor like mye av de som sier de har prøvd hasj, som de som har forsøkt tyngre saker.
Jeg er fordomsfull nok til å innrømme at jeg tenker "herregud, hvor tjukk i hue går det an å bli", overfor alle som innrømmer å ha prøvd stoff.
|