Sv: Kan alkohol være nyttig? (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Har du informasjon/dokumentasjon som viser at man i Norge ligger på et høyt nivå når det gjelder alkoholskader sammenlignet med land som har mer liberal alkoholpolitikk? : oppriktig interessert:
Nei, det er kun et inntrykk jeg har. At Norge ligger ganske lavt når det gjelder konsum av alkohol lar seg sikkert finne et eller annet sted på nettet. Har også sett tall som viser at vi ligger temmelig høyt på overdosestatistikker, høyere enn mer narkoliberale land. Det e rsikkert mulig å finne dokumentasjon hvis man leter en stund.
Det er utrolig mye fyll og bråk om natta i flere store norske byer. Mitt inntrykk ette rå ha besøkt ganske mange land i europa er at det ikke er så vanlig med fyll og dritt ved tre-fire tida om natta. Men igjen, kun et inntrykk.
Poenget mitt er at man må bekjempe alkoholproblemene, ikke det helt vanlige konsumet til alminnelige mennesker. Videre tror jeg norsk alkoholpolitikk i ganske stor grad har handlet om å finne begrunnelser for høye avgifter. Dette virker ikke som en vellykket politikk.
|