Sv: FrP med regjeringsmakt - en skremmende tanke... (med poll)
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Hva er det med regjeringen nå som er helt galt, hva konkret har de gjort eller unlatt å gjøre som skaper misnøye? Blir litt nysgjerrige på hva folk sikter til når de sier de har fått nok.
Jeg kan nevne ett helt konkret eksempel på noe regjeringen har gjort som jeg syns er helt høl i hue - innføringen av skolefrukt. Mens man ennå ikke har fått ro i skolen etter de foregående reformene så skal man altså iverksette skolefrukt-ordning. Vel og bra det, vel? Jada. Sunt og sånn. Og skulle ikke koste ei krone. Men ved mange skoler er det stor misnøye - for skolefrukt skaper mye merarbeid for skolens ansatte. Og det skaper store mengder med både matavfall og esker / poser.
Og dette skulle man altså bruke penger på, øremerket fra staten, mens skolene sliter med alt for lav bemanning.
Ett annet eksempel: Både Ap og Sv har tidligere gått inn for makspris i barnehagene, og denne skulle jo senkes og bli så lav. Men først skulle man ha full barnehagedekning. Den ene tidsfristen etter den andre røyk. Ikke så rart kanskje, for de lovte jo på andres vegne. De lovte på kommunenes vegne. Det er jo kommunene som skal ha ansvaret for at det bygges barnehager. Og kommunene har ansvar for tilskudd til barnehagene, både private og offentlige. Så mange steder har økningen i plasser rett og slett vært begrenset av manglende ressurser i kommunene. Til dels har det vært mulig å få noe tilskudd - men det er ikke bare enkelt å få svar på det FØR man har bygd barnehagen. Samtidig har man valgt å gjøre det vanskeligere og mer usikkert for private barnehager, ved å understreke at barnehager primært er offentlig ansvar - og ved å "true" med reduksjon i tilskudd til private barnehager.
Dette er jo bare enkelteksempler som jeg kom på akkurat nå.
|