Sv: På oppfordring: "perfekte fedre"
Opprinnelig lagt inn av malena, her.
Nettopp derfor er kanskje diskusjonen om den perfekte mor mye mer 'interessant' enn diskusjonen om den perfekte far...
Den blir i allefall mer heftig, for jeg tviler på at en gruppe menn vil beskylde hverandre for å tro at de er så "jævla perfekte" fedre selv at de kan rakke ned på de andre fedrene som ikke oppfyller farsrollen like bra ... Kanskje de ikke er like ærekjære på området? Eller som Ryli sa tidligere, kanskje de bare er litt mer avslappa i forhold til å følge alle mulige råd og gjøre det som oppfattes som "riktig"?
Tradisjonelt så har morsrollen vært Den Store Viktige Oppgaven for kvinnen, og dette henger nok fortsatt godt igjen i kulturen. Og når det gjelder livsoppgaven så er man gjerne veldig touchy på om man gjør det bra nok. Den bør jo helst utføres tilnærmet perfekt. For mannen har det vært mer som en bigeskjeft, ved siden av hans Store Viktige Oppgave, som er å forsørge familien. Mannen vil kanskje derfor være mer hårsår i forhold til om han utfører yrket sitt bra eller dårlig, og reagere mer på samme måte hvis han blir anklaget for å gjøre en dårlig jobb, eller ikke passe til jobben sin. Farsrollen er ikke fullt så nøye, det er mer som en hobby; man behøver ikke å gjøre den perfekt, man gjør da så godt man kan. Selvfølgelig satt på spissen, vi lever ikke på femtitallet, kvinnen har en jobb og er ærekjær i forhold til den, og mannen tar virkelig farsrollen seriøst, men det er vel ikke helt umulig at det henger litt igjen fortsatt?
Uansett hvordan det henger sammen, jeg klarer bare ikke å se for meg at Ryli sender en rød "du burde ikke vært far"-prikk til HP for eksempel. "Diskusjonen" blir bare mer betraktninger rundt "hva er en god far", og "slik gjør vi det hjemme hos oss", og "så perfekt/lite perfekt er mannen min". Interessant nok det altså, men det blir aldri like heftig som en "perfekt mor"-diskusjon.