Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke skoler man bør unngå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 16:30   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke skoler man bør unngå

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå føler jeg at vi er på litt ulike planeter her.

Er det å snakke PÅ GRUNNLAG av nazistisk propaganda når man tar utgangspunkt i et forkastelig utsagn og debatterer det? Dette blir helt sort-hvitt for meg.

Jeg syns at både å tie i hel og sensurere ytterliggående ytringer blir feil, og å hoppe helt i motsatt skyttergrav også blir det. (Og jeg mener ikke at de som skrev noe som "mulig det er vanskelig noen steder, men vår erfaring er..." som Obelix gjorde var i noen skyttergrav. Men en del av ryggmargsreflekssvarene på de første sidene var det.)

Som BM sier: Hvis man ikke anerkjenner at denne problemstillingen faktisk noen steder ER et problem, så kan man heller ikke gjøre noe med det. Som å sette inn tiltak i nærmiljø og barnehager, igangsette ekstra språkopplæring, pøse på med ekstra ressurser i klasser som sliter og hva har du.

Og, som sagt før: Hvis man ikke anerkjenner at dette kan være et problem så er det også så åpenbart USANT at det stimulerer ekstreme krefter.

Jeg blir sta og vrang nå, kjenner jeg. Jeg blir forbannet av det jeg tolker som at noen mener at det å "snakke med" folk som har avskyelige meninger, gjør også meg avskyelig.

Jeg har en utrolig sterk tro på ytringsfriheten. Ikke bare som en rett, men som et våpen.

For meg er FP et sted der man kan ha skikkelige, grundige og faktabaserte debatter som kan hodekappe troll grundig og metodisk.

Dessverre har ikke denne tråden gjort det, i all sin panikk.

Hvem har sagt at tema ikke skal debatteres? INGEN. Som sagt, dette tema har vært oppe mange ganger før på FP men fy faen, enhver nettside med respekt for seg selv tar avstand fra nazipropaganda og tar avstand fra det. Er du for reklame for Vigrid her også kanskje? Hva er forskjellen?
Ja jeg synes det er avskylig og motbydelig at FP ikke fjerner denne type brukere fra nettsider. Aftenposten, VGnett, Dagbladet osv. jobber hardt med å fjerne slike tråder med lenker umiddelbart mens her på FP får det stå, helt utrolig. Som sagt, ingen har sagt tema ikke skal diskuteres, det har det blitt gjort hundre og ørten ganger før dette tar jamman kaka. Hei og hå, fritt frem på FP for for nynazister, en av de få sidene slike lenker ikke blir fjernet fra.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 20:56   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

fy faen, enhver nettside med respekt for seg selv tar avstand fra nazipropaganda og tar avstand fra det.

Mener du at den eneste akseptable måten å ta avstand fra nazipropaganda på er ved å fjerne den?

Gammel 30-06-08, 21:47   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du at den eneste akseptable måten å ta avstand fra nazipropaganda på er ved å fjerne den?

Jeg svarer på denne selv om spørsmålet ikke ble stilt meg.

Det er i mine øyne mer akseptabelt å fjerne nazipropaganda enn å publisere den. Det at FP faktisk formidler nazipropaganda er forkastelig.

Dere i ledelsen er da såpass nettvante at dere vet hva dette handler om? Dere vet da at HI ikke på noen måte prøver å skape en fruktbar diskusjon, men derimot er ute etter et talerør for nazipropaganda?

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle skrive et innlegg som dette på FP.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 21:55   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dere i ledelsen er da såpass nettvante at dere vet hva dette handler om? Dere vet da at HI ikke på noen måte prøver å skape en fruktbar diskusjon, men derimot er ute etter et talerør for nazipropaganda?

Selvfølgelig er det det HI gjør, men det er ikke HI som "eier" tråden, eller bestemmer hvordan den skal utvikle seg. Det er det vi som deltar som gjør.

Gammel 30-06-08, 21:59   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HansKristian, her.

Jeg synes i alle fall at det blir rimelig barnslig å kalle siden for nynazistisk, bare fordi man er uenig i det som står der.

Kall meg gjerne barnslig. Jeg kaller jeg er spade for en spade, og ja: jeg er selvsagt dypt uenig i mølet du linker til.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 22:00   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Selvfølgelig er det det HI gjør, men det er ikke HI som "eier" tråden, eller bestemmer hvordan den skal utvikle seg. Det er det vi som deltar som gjør.

Jeg syns det er totalt underordnet hva som er tema og hvordan vi diskuterer det. Dere slipper nazister til i forumet. Dere tillater linker med nazistisk propaganda. Dere vet altså hva som er formålet med tråden og er dermed klar over at dere publiserer nynazistisk propaganda. Jeg syns det er forkastelig. Ingenting som blir skrevet i denne tråden kan hindre spredningen av linken.

Gammel 30-06-08, 22:00   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i mine øyne mer akseptabelt å fjerne nazipropaganda enn å publisere den.

Det er du neppe alene om å mene. Men det var ikke egentlig det jeg spurte om - jeg lurte på om Lisa mente at det å fjerne slike linker er den eneste akseptable måten å ta avstand fra dem på. Om det f.eks. ikke kan regnes som å "ta avstand" dersom man lar teksten stå, men sier eksplisitt at man tar avstand fra innholdet, og forteller hvorfor.

Hvis HI ikke ønsker en fruktbar diskusjon, men forummedlemmene likevel lager en fruktbar diskusjon, så har ikke HI fått det som han ville. Diskusjonen skapes ikke av hovedinnlegger/hovedinnlegget, men av alle som poster i diskusjonen, og om noen skriver et innlegg med forkastelig innhold, er jeg ikke enig i at det kan sees som "anerkjennelse" av innholdet å starte en debatt.

Irma nevnte noe om å vende ryggen til Arne Myrdal. Jeg synes ikke det er sammenlignbart, blant annet fordi dersom noen snakker i RL, hører man på dem kontinuerlig så lenge man er i nærheten av dem mens de snakker, mens på et nettforum "hører" man bare et innlegg mens man faktisk leser det. En tråd som dette blir mer som om Arne Myrdal først skulle gått på talerstolen, og så gikk han ned, og alle som var enige eller uenige kunne gått opp etter tur og sagt sin mening. (Nå kan sikkert noen si noe om å la være å invitere Arne Myrdal til et diskusjonsmøte i utgangspunktet, eller å jage ham ut dersom han hadde sneket seg inn ubedt, men det er tross alt begrenset hvor langt man kan trekke en sammenligning slik at den fortsatt gir mening.)

Gammel 30-06-08, 22:08   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis HI ikke ønsker en fruktbar diskusjon, men forummedlemmene likevel lager en fruktbar diskusjon, så har ikke HI fått det som han ville.

Jo, så lenge dere lar linken stå har HI fått det som han ville. Det eneste han vil er å spre tilgangen til nevnte side, og ingen fruktbar diskusjon kan endre nettopp det, så lenge dere lar linken stå.

Jeg sier igjen, jeg har ikke noe problem med å lage fruktbare diskusjoner av dustete innlegg, men å tillate en link til en nynazistisk side, som er der kun i det øyemed å gjøre den tilgjengelig syns jeg er i overkant naivt av dere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 22:09   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det er du neppe alene om å mene. Men det var ikke egentlig det jeg spurte om - jeg lurte på om Lisa mente at det å fjerne slike linker er den eneste akseptable måten å ta avstand fra dem på. Om det f.eks. ikke kan regnes som å "ta avstand" dersom man lar teksten stå, men sier eksplisitt at man tar avstand fra innholdet, og forteller hvorfor.

Jeg syns ikke det holder å si at man tar avstand fra innholdet i denne saken. Ikke med tanke på hvilken netthistorie sprederne av slik propaganda har og hvordan de systematisk leter etter steder å publisere stoffet sitt.

Gammel 30-06-08, 21:58   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke den eneste selvfølgelig men takk og pris for at de fleste ansvarlige nettsteder har folk som sitter å følger med kontinuerlig og fjernet eksterne lenker til nynazistiske sider. At FP velger å la en link til en slik side ligge har nok allerede vekt stor begeistring i det nynazistske mijøet for de blir nemlig fjernet umiddelbart på sider der ledelsen tar ansvar. Er det greit for Vigrid å annonsere her også eller? Hva er forskjellen?

Hvis FP er et nazivennlig sted som tilater lenker med slikt innhold så hadde jeg satt pris på om jeg kan bli slettet som bruker med umiddelbar virkning.

Gammel 30-06-08, 22:09   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Hvis FP er et nazivennlig sted som tilater lenker med slikt innhold så hadde jeg satt pris på om jeg kan bli slettet som bruker med umiddelbar virkning.

Dette synes jeg er å sette ledelsen i en vanskelig situasjon. De mener jo selvfølgelig ikke at de er nazivennlige, selv om de har valgt en annen løsning enn hva du hadde gjort om du bestemte. Så hva skal de gjøre? Ut fra det du sier her må de enten fjerne URL-en (lenken er jo fjernet) eller fjerne din bruker. I siste tilfelle så har de jo gått med på beskyldningen om at de er nazivennlige, og det kan du nesten ikke forvente. Jeg mener at det ikke er riktig heller da, men det er jo en annen sak.

Det er du som må bestemme om dette gjør FP til et nazivennlig sted og så får du i så fall trekke deg ut selv, mener jeg. Jeg er som du sikkert vet hverken modde, admin eller har noe som helst innflytelse på ledelsen, men det er hva jeg synes.

Gammel 30-06-08, 22:22   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette synes jeg er å sette ledelsen i en vanskelig situasjon. De mener jo selvfølgelig ikke at de er nazivennlige, selv om de har valgt en annen løsning enn hva du hadde gjort om du bestemte. Så hva skal de gjøre? Ut fra det du sier her må de enten fjerne URL-en (lenken er jo fjernet) eller fjerne din bruker. I siste tilfelle så har de jo gått med på beskyldningen om at de er nazivennlige, og det kan du nesten ikke forvente. Jeg mener at det ikke er riktig heller da, men det er jo en annen sak.

Det er du som må bestemme om dette gjør FP til et nazivennlig sted og så får du i så fall trekke deg ut selv, mener jeg. Jeg er som du sikkert vet hverken modde, admin eller har noe som helst innflytelse på ledelsen, men det er hva jeg synes.

Det er overhode ikke en vanskelig situasjon, jeg spør et enkelt spørsmål og det er følgende - tar FP ledelsen avstand fra spredning av nynazisitisk propaganda på nett? Eller er det tiltatt på FP å legge ut lenker til nynazistiske sider? Hvis siste er tilfelle vil jeg vite det eller om dette er en glipp. Jeg ønsker ikke å være medlem på et forum som tilater spredning av nynazisitsk propaganda. Jeg er helt sjokkert over at FP ledelsen har latt denne lenken ligge og håper bare det er en misforståelse.

Gammel 30-06-08, 23:17   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil understreke (igjen) at jeg ikke syns noe om at adressen til nettstedet ligger der fortsatt.

Men DISKUSJONEN vil jeg at vi skal ta.

Og det er mange som i tråden har sagt at det burde vi ikke gjøre.

Gammel 30-06-08, 23:21   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil understreke (igjen) at jeg ikke syns noe om at adressen til nettstedet ligger der fortsatt.

Men DISKUSJONEN vil jeg at vi skal ta.

Og det er mange som i tråden har sagt at det burde vi ikke gjøre.

Hvem har sagt det Polyanna?
Som sagt, denne diskusjonene har vi hatt flere ganger før, den er viktig og god og kan fint debatteres uten at det legges ut lenker til nynazistiske sider.
Ser her f.eks
http://www.foreldreportalen.no/forum...mmedkulturelle

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.