Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-08, 09:19   #101
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

Jeg liker vitser genrelt, men tror aldri jeg har hørt en bratsjvits. Jeg er veldig interessert i å vite hvordan disse skiller seg fiolinvitser eller de mer klassiske hardingfelevitsene.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:19   #102
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Etter å ha lest denne tråden får jeg i grunnen litt lyst til å melde meg inn i Mensa bare på trass, så kan jeg sitte der sammen med de andre antenneløse.

Jeg ser i hvert fall at jeg ikke trenger å flytte til Jante.

(Jeg har forresten opplevd å få ganske grove trusler på telefonen pga. at jeg er involvert i den organisasjonen).

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:20   #103
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:46   #104
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Sånn for å virkelig blånne seg opp, hvor kommer EQ fra, egentlig? Det er en slags betegnelse på sosial intelligens, er det ikke?

EQ er vel et ganske nytt begrep. Jeg tror jeg hørte det første gangen sent på 90-tallet. Sosial intelligens har det vært forsket lenge på, men det er et taloid tegn i tiden at man må ha kvantitative måletall på alt mulig. Når filmer, bøker, vin og fotballkamper må bedømmes med et terningkast, var det bare et spørsmål før også sosial tilpasningsdyktighet måtte ha et måletall. EQ-tester er bare litt mer sofistikerte utgaver av de som har stått i ukeblader i en årrekke:

Du skal på jobbintervju. Hva gjør du når intervjueren strekker frem hånden for å hilse på deg?
a) Tar hånden og presenterer deg
b) Tar hånden, men sier ikke hva du heter
c) Tar ikke hånden, men sier hei
d) Tar ikke hånden, og setter deg ned og stirrer tomt i veggen

Du sitter på kino, og kjenner du må fise. Hva gjør du?
a) Går ut av salen for å gå på toalettet
b) Går fra plassen din, men fiser ved nødutgangen
c) Prøver å smyge ut en lydløs fis
d) Prøver å overdøve kinolyden med tidenes fis

Du møter din potensielle svigermor for første gang, og legger merke til at hun har forferdelig dårlig ånde. Hva sier du?
a) Ingenting
b) Ingenting, men prøver å ha henne på minst én meters avstand
c) Penser samtalen inn på munnhygiene
d) Spør henne når hun pusset tennene sist

a) 10 poeng, b) 5 poeng, c) 3 poeng, d) 1 poeng

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:47   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh. Auda.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:18   #106
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting.

Jeg skjønner at behovet var mer tilstede før, for da var det ikke så lett å finne likesinnede. Nå har man jo nettet som har tatt over i stor grad. Og jeg synes absolutt ikke at man må ha høy IQ for å være interessant, absolutt ikke. Men likevel, når jeg teller opp de 50 mest interessante menneskene jeg kjenner så er de jo så godt som alle svært oppegående i hodet altså. Så for meg personlig så er det klart noe jeg foretrekker.

Når det gjelder troen på at summen av evner er lik, så stemmer ikke den. Det er faktisk sånn at dersom man har høy IQ så har man også større sjanse for å ha høy sosial intelligens og i tillegg er praktisk og flink i idrett. En hjerne som fungerer bra på et område har lettere for å fungere godt på andre områder også.
Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg. Denne stereotypen gjelder også ofte motsatt, det er ofte at flinke, sosialt oppegående idrettsjenter blir nedvurdert intellektuelt sett fordi de på en måte ikke er nerdete nok.

Gammel 30-06-08, 10:27   #107
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg liker vitser genrelt, men tror aldri jeg har hørt en bratsjvits. Jeg er veldig interessert i å vite hvordan disse skiller seg fiolinvitser eller de mer klassiske hardingfelevitsene.

Her er en fin liten samling, på engelsk (viola=bratsj): http://web.mit.edu/jcb/www/viola-jokes.html

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:40   #108
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:40   #109
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg eier virkelig ikke logisk sans, så jeg har aldri turd å ta slike tester. Jeg anser at resultatet ville blitt svært nedslående. :brøhue: Men jeg er ganske god på sjokolade og sarkasme, da.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 10:46   #110
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Her er en fin liten samling, på engelsk (viola=bratsj): http://web.mit.edu/jcb/www/viola-jokes.html

Jeg synes det er morsomt med fagspesifikke vitser! Kan vi ikke avspore tråden og komme med vitser fra forskjellige fagområder da?

Jeg kan starte med en:
Hva kaller man det når to ortopeder ser på et EKG?
-En dobbeltblind studie

Gammel 30-06-08, 10:47   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:nyfrelst bratsjvits-fan:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 11:14   #112
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Nei, dette prioriterer jeg ikke å bruke tid på (fp derimot )

Gammel 30-06-08, 11:17   #113
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Et vitsebidrag:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg cbt.jpg (51,2 KB, 59 visninger)
Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 11:50   #114
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vært medlem. Det var et lite sjokk for meg, jeg hadde akkurat like mange fordommer mot mennesker med høy IQ som mange her - og jeg hadde ikke drømt om at jeg selv passet inn. Jeg regnet med at jeg hadde 120 i IQ (senere har jeg funnet ut at alle, uansett hvilken IQ de har tror de selv har 120 i IQ.) Jeg har feks ikke eksepsjonelt gode karakterer, ikke en eneste liten S, 1 eller 6. (Eneste gangen jeg imponerte foreldrene mine var da karakterskalaen snudde fra videregående og til høyskole. )

Mitt inntrykk av Mensa medlemmer er at de er like forskjellige som andre. Heldigvis og dessverre. Det hadde vært greit å melde seg inn i en forening for så å treffe mange man var helt "på nett" med, men det fungerer ikke slik.

Lurer jo på om folk har det inntrykket av meg som er beskrevet i tråden, eller om jeg er: "Å, nei, vi synes jo ikke du er patetisk, sutrete og selvhøytidelig. Det er jo alle andre som er med i Mensa vi synes er det!" Akkurat som disse gamle kjerringene som hater innvandrere, bortsett fra Ali i naboleiligheten for han er jo kjempegrei. (Jeg krysser jo fingrene for det. Alternativet: "Ja, du er et kroneksempel på en patetisk, sutrete og selvhøytidelig Mensa-dude" er litt verre.)

Gammel 30-06-08, 11:57   #115
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når det gjelder troen på at summen av evner er lik, så stemmer ikke den. Det er faktisk sånn at dersom man har høy IQ så har man også større sjanse for å ha høy sosial intelligens og i tillegg er praktisk og flink i idrett. En hjerne som fungerer bra på et område har lettere for å fungere godt på andre områder også.
Jeg tror det kommer at de relativt få som er veldig smarte og som ikke har sosiale antenner blir mer tydelige enn de som er sosialt smart i tillegg. Denne stereotypen gjelder også ofte motsatt, det er ofte at flinke, sosialt oppegående idrettsjenter blir nedvurdert intellektuelt sett fordi de på en måte ikke er nerdete nok.

Jeg mener ikke at det er gitt at alle med høy Iq mangler noe annet, men sier at det ikke er gitt at de er jevnt over mer oppegående heller. Har et par i klassen min som er kroneksempler på det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 12:03   #116
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mitt inntrykk av Mensa medlemmer er at de er like forskjellige som andre. Heldigvis og dessverre. Det hadde vært greit å melde seg inn i en forening for så å treffe mange man var helt "på nett" med, men det fungerer ikke slik.

Gammel 30-06-08, 12:07   #117
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det må være lov å spøke litt vennlig med Mensa slik man gjør med andre foreninger, men kjenner at jeg nesten får lyst til å melde meg inn på trass sammen med Tinetoff. (Nuhvel, det er vel usikkert om jeg hadde klart den skumle testen da.)

Er det utenkelig at man melder seg inn fordi man synes iq-oppgaver er festlig å holde på med, at man ønsker å utvikle ferdighetene innenfor logikk? Jeg er som sagt av de som en periode hadde helt dilla på å løse iq-oppgaver, og kan ikke se at det hadde vært så veldig annerledes om jeg søkte meg til et miljø hvor andre har samme interesse - enn at man søker seg til et miljø med andre som liker å spille fotball eller sykle. Eller har hytte i Ytre Huttiheita. Nå er det sikkert mange passive medlemmer i Mensa da, men det er det jammen meg på SATS også.

Gammel 30-06-08, 12:15   #118
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener ikke at det er gitt at alle med høy Iq mangler noe annet, men sier at det ikke er gitt at de er jevnt over mer oppegående heller. Har et par i klassen min som er kroneksempler på det.

Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?

Gammel 30-06-08, 12:25   #119
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Hva er poenget med å vite hvordan man scorer på en iq-test? Og hvorfor lage det til et poeng?

I samhandling med andre mennesker er det uvesentlig hvilket tall man ender opp med på en iq-test, det er hvordan man fungerer sammen med andre som er av betydning. Hvordan man innvirker på andre mennesker, bevissthet rundt forskjellige områder er viktig.

Gammel 30-06-08, 12:30   #120
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eh? Synser du virkelig at de som har høy IQ generelt ikke er mer oppegående enn de som har lav IQ?

Nei var ikke det jeg sa. Men min erfaring sier at de som er supersmarte ikke nødvendigvis er det i alle settinger og på alle områder. Mange er kanskje er det, men ikke alle.

Jeg vet hva min IQ er. Det er over snitt, men ikke skyhøy. Men jeg er idiot på enkelte ting fordet. Skriver masse feil, surrer og glemmer. Er veldig impulsiv og gjør mye rart. Ofte er jeg helt fjern sosialt også. Sitter og snakker usammenhengende, når jeg ikke skal osv. Eller jeg bare sitter i min egen verden og får ikke med meg noe som blir sagt. Forskjellen på meg og en "dum" er kanskje at jeg er klar over at dette er noe jeg gjør som ikke er superbra..

Mener det er mange som meg da. At de kan ha et kognitivt nokså høyt nivå, men likevel ikke fremstå som supersmarte fordi de ikke er gode på alt fordet. Det er det jeg synser på. Det finnes mange variasjoner..

Sist redigert av Joika : 30-06-08 kl 12:37.
Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.