Sv: Er du medlem av Mensa?
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
...Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.
Nemlig.
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. Tror ikke man finner likesinnede der mer enn andre steder, om man ikke skal sitte i felleskap å løse figurtester da....
Kanskje jeg skal lage en klubb for alle som klarer huske grafiske bilder ned til minste detalj?
:ekstremt godt visuelt minne: 
Selvsagt kan en person med skyhøy IQ mangle sosiale ferdigheter, men er dette mer vanlig hos høyt intelligente mennesker enn hos mennesker med gjennomsnittlig IQ? Er det relativt flere intelligente mennesker som ikke mestrer det sosiale samspillet enn "vanlige" folk? Og hva er i tilfelle hva her; skyldes dette manglende evne eller manglende vilje? Er dette dokumentert noe sted?
Eller er dette et slags forsvar for de mindre intelligente "massene"? Så så, ikke bry dere om disse supersmarte folka, de er uansett totalt ubrukelige til alt annet enn å pønske ut latterlige formler. Det er jo andre ting som virkelig teller her i livet, vet dere, omsorg, livserfaring og DET SOSIALE, ikke sant? Det er DET SOSIALE som teller her i livet!
Er det sånn?
Bare en liten kommentar til nett-tester kontra testsituasjonen i en mer reell setting. Dette er to meget forskjellige opplevelser, og kan vanskelig sammenlignes. Det er et mye høyere stressnivå over en testing som administreres av en psykolog/testekniker enn det er når man sitter foran sin egen pc. Selv med en synlig nedtellingsdings på monitoren, så blir det likevel ikke samme intensiteten over testingen som når en person sitter like overfor deg med stoppeklokka i hånda. På - av - på- av....Du blir i tillegg meget nøye observert, det noteres fortløpende og testingen tar lang tid. Mye lenger tid enn det som går med til nett-testene. Og som tidligere nevnt, den mest vanlige IQ-testen, WAIS-III, favner mangle flere områder enn de jeg har sett brukt på nettet.
|