Sv: Hvilke skoler man bør unngå
Jeg er uenig i at et idiotisk innlegg ikke skal få munne ut i en ordentlig debatt. Faktisk var det det jeg håpet hadde hendt siden jeg var innom sist.
For selvsagt er det en utfordring når andelen fremmedspråklige bikker, jeg vet ikke, 80% eller noe. Det handler aller mest om språk, og selvsagt også noe om kultur. Spesielt hvis mange av barna ikke har gått (lenge) i barnehage, og dermed kommer inn i skolen relativt blanke på både sosial og språklig kompetanse. Det man jo også ser er at integreringsinnstilte og ressurssterke innvandrerfamilier flytter ut av "innvandrerbydelene" for å ha barna sine i mer balanserte skoler.
Hva man gjør? Vel, segregering er selvsagt et idiotisk forslag. Et fornuftig tiltak, som man gjennomfører med et visst hell i Oslo, er sponsede barnehager for fremmedspråklige barn. Man bør kanskje vurdere barnehageplikt fra 4 år i enkelte bydeler?
Ellers er jeg litt blank.
Men jeg tror nok at jeg også ville vurdert en annen skole enn nærskolen dersom den hadde 90% fremmedspråklige elever.