Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-08, 21:03   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Ja, jeg mente ikke å så tvil om konklusjonene, altså. Jeg merket bare når jeg leste at jeg savnet FLERE sånne krystallklare "6 av 8 av de som døde i forovervendte bilseter i England hadde overlevd om de satt bakovervendt".

Et par andre interessante ting:
- Betydningen av bagasje. Ikke bare flygende ting, men tunge ting som smeller i seteryggen fra bagasjerommet, og dermed slår setet ut av stilling (det slo visst verre ut på de bakovervendte enn de forovervendte).
- Brann og drukning var årsaken til flere av dødsfallene i de bakovervendte setene i Sverige. En tanke: Er det lettere å få løs et forovervendt barn i en nødssituasjon (du kan nå dem ved å snu deg bakover fra forsetet)
- Beltestoler gir visst litt for stort slingringsmonn for barna til å bøye seg frem, snike seg under beltet, etc.. Dette var visst årsaken til et par av dødsfallene.
- Flere barn var drept av flygende, usikrede voksne!!

Til selve forslaget: Jeg er helt FOR å få MYE mer informasjon ut om hva som er tryggest. Jeg er ikke sikker på om jeg er for et påbud. Følgende grunner:
- For noen ER det faktisk en viktig problemstilling dette med bilsyke, og jeg er redd for trafikksikkerheten med folk som kjører og PLUTSELIG må stoppe, eller ofte snu seg, godsnakke med barnet, etc., pga kvalme og oppkast. Dette tror jeg er en betydelig risiko, og umulig å måle i tester (man bare vet at front-mot-front skjer foruroligende ofte, og det er vel nærliggende å tro at distraksjon er hyppig årsak der det er barnefamilier som er involvert?)
- Det samme gjelder i grunnen non-stop skriking, som jeg vet noen har vært plaget av, til de snudde barnet (tross at barnet alltid hadde sittet bakovervendt)
- Et viktigere moment: I dag er for mange av de bakovervendte stolene for kompliserte å montere riktig. Jeg regner meg som mer enn gjennomsnittlig intelligent, men har likevel hatt skrekkelige oppdagelser av å ha kjørt med feilmontert sete. Lenge. Enda jeg trodde jeg hadde fulgt anvisningene til punkt og prikke. Og jeg tenker: I dag er det mest de noenlunde oppegående som setter barna bakovervendt. De som det er mest sannsynlig også vil ta seg tid til å finlese bruksanvisningen og gjøre monteringen grundig. Hva skjer når herr "erresånøye'a" og frøken "giiidameien, hvor skal DENNE hen?!? Jeg fester den der, jeg!" skal begynne å montere seter bakovervendt, for ikke å få bot?? Bakovervendte, feilmonterte seter er jo livsfarlige, fordi de få sleng og rotasjon.

Så: Mye, mye, mye mer informasjon. Ikke påbud. I hvert fall ikke før setene bare kan klikkes inn i setet, helt idiotsikkert.

Gammel 25-06-08, 21:22   #2
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et par andre interessante ting:
- Betydningen av bagasje. Ikke bare flygende ting, men tunge ting som smeller i seteryggen fra bagasjerommet, og dermed slår setet ut av stilling (det slo visst verre ut på de bakovervendte enn de forovervendte).
- Brann og drukning var årsaken til flere av dødsfallene i de bakovervendte setene i Sverige. En tanke: Er det lettere å få løs et forovervendt barn i en nødssituasjon (du kan nå dem ved å snu deg bakover fra forsetet)
- Beltestoler gir visst litt for stort slingringsmonn for barna til å bøye seg frem, snike seg under beltet, etc.. Dette var visst årsaken til et par av dødsfallene.
- Flere barn var drept av flygende, usikrede voksne!!

Nå har ikke jeg statistikk i hodet mitt, men det er vel endel høyere sannsynlighet for å krasje, enn at man kjører ut i et vann eller bilen begynner å brenne.
(Og for meg er det ganske selvfølgelig å ikke ha løs baggasje i bilen, og man må virkelig tenke seg om, for det er mye som blir tungt altså. Samt å feste voksne da. Og, attpåtil passe på at ungene sitter ordentlig i setene sine. Men det er jo de voksnes ansvar.)

- Et viktigere moment: I dag er for mange av de bakovervendte stolene for kompliserte å montere (..)

For kompliserte? Seriøst?
(At det kan være komplisert er en ting, men for komplisert..)
Sorry, men det er ikke hjernekirurgi da. Jeg har selv montert opptil flere seter bakovervendt og aldri hatt problemer, heller aldri feilmontert. Man må selvsagt lese bruksannvisningen, men alikevel, jeg tror ikke jeg er mer intelligent enn alle andre fordi jeg klarer å montere et sete riktig altså.
Jeg synes vel ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det kan være litt kronglete første gangen, men har man gjort det noen ganger er det easy-peasy.

(Ellers er jeg enig med deg i mye altså.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:31   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til inn

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nå har ikke jeg statistikk i hodet mitt, men det er vel endel høyere sannsynlighet for å krasje, enn at man kjører ut i et vann eller bilen begynner å brenne.
(Og for meg er det ganske selvfølgelig å ikke ha løs baggasje i bilen, og man må virkelig tenke seg om, for det er mye som blir tungt altså. Samt å feste voksne da. Og, attpåtil passe på at ungene sitter ordentlig i setene sine. Men det er jo de voksnes ansvar.)

Sorry, men det er ikke hjernekirurgi da. Jeg har selv montert opptil flere seter bakovervendt og aldri hatt problemer, heller aldri feilmontert. Man må selvsagt lese bruksannvisningen, men alikevel, jeg tror ikke jeg er mer intelligent enn alle andre fordi jeg klarer å montere et sete riktig altså.
Jeg synes vel ikke det er vanskelig i det hele tatt, men det kan være litt kronglete første gangen, men har man gjort det noen ganger er det easy-peasy.

(Ellers er jeg enig med deg i mye altså.)

Nei, det er nok BARE jeg i hele verden som er så dum. :mensa-score men ikke spesielt praktisk anlagt:

Det var forresten påpekt i rapporten også.

Det om løs bagasje har jeg også blitt mer obs på etter hvert, men det som uroet meg var at også bagasje som ligger pent og fint nedi bagasjerommet, men rett bak baksetene, kan få såpass stor kraft inn i baksetet at det slynger barnesetet ut av stilling. Skummelt.

Gammel 25-06-08, 22:40   #4
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til innslaget)

Jeg må si at jeg synes det er knotete å montere noen seter. Jeg har akkurat montert et Akta Cosmic sete for første gang og jeg må si jeg bannet litt høyt, også sendte jeg en melding til Stikka for hjelp!

Noen som vet om det kommer til å komme Isofixseter som går til 25 kg? For Isofix synes jeg er genialt!

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-08, 02:41   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link til

Nei, det er nok BARE jeg i hele verden som er så dum. :mensa-score men ikke spesielt praktisk anlagt:

Jepp, bare du som er domm som et brø

Gammel 26-06-08, 09:18   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/link

Jepp, bare du som er domm som et brø

Jeg syns det er helt å se bort fra det betydelige sikkerhetsproblemet feilmonterte seter er. Å si at "det er kjempelett fordi JEG syns det er kjempelett" er både naivt og arrogant.

Gammel 26-06-08, 10:55   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil (m/

Jeg syns det er helt å se bort fra det betydelige sikkerhetsproblemet feilmonterte seter er. Å si at "det er kjempelett fordi JEG syns det er kjempelett" er både naivt og arrogant.

Det skrev jeg ikke, så da bør du kanskje lese innlegget mitt en gang til istedet for å tillegge meg meninger.

Gammel 26-06-08, 11:00   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: NRK Nyhetene om den nye forskningsrapporten om barn i bil

Det skrev jeg ikke, så da bør du kanskje lese innlegget mitt en gang til istedet for å tillegge meg meninger.

Opprinnelig lagt inn av Aminta

Du skriver at DU ikke synes det er vanskelig. DU har aldri hatt problemer, ei heller har DU feilmontert setet.

Det betyr egentlig piss i havet, når man har gjennomført tester der gud_vet_hvor_mange monterte setet sitt feil.
Hva DU synes er enkelt, er irrelevant. Og naivt.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.