Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

100 000 kr til den som beviser at homeopati virker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 14:33   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Problemet er at vi beviser ikke at det er innholdet de homeopatiske midlene som virker, selv om vi opplever effekt ved bruke de. Derfor hadde det vært utrolig spennende om man faktisk kunne ha forsket mer på området for å få en vitenskapelig avklaring. Jeg vet ikke hvor mye vitenskapelig forskning som ligger til grunn for påstandene fra hver av sidene, altså de som hevder at det virker og de som hevder at det ikke virker.

Er det slik at de som mener at det ikke virker gjør det med argumentasjon: Det kan ikke vises til forskning som bekrefter virkning.

Og videre de som hevder at det virker, kan de vise til noe annet en dokumentasjon på opplevd effekt?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 14:54   #2
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Og videre de som hevder at det virker, kan de vise til noe annet en dokumentasjon på opplevd effekt?

Hva slags dokumentasjon skulle det være?

I mitt tilfelle som var kvalme og oppkast under graviditet. Kvalmen og oppkast forsvant momentant. Om morgenen før jeg dro til homeopat turde jeg ikke spise, men tok to slurker vann. Dette kom opp i dusjen.
Etter dette var jeg ikke kvalm, og kastet ikke opp en eneste gang til under hele svangerskapet.
Før dette hadde jeg prøvd alt av kjerringråd jeg kom over. Ingenting hjalp.

Hvordan kan man dokumentere dette?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:44   #3
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Hva slags dokumentasjon skulle det være?

I mitt tilfelle som var kvalme og oppkast under graviditet. Kvalmen og oppkast forsvant momentant. Om morgenen før jeg dro til homeopat turde jeg ikke spise, men tok to slurker vann. Dette kom opp i dusjen.
Etter dette var jeg ikke kvalm, og kastet ikke opp en eneste gang til under hele svangerskapet.
Før dette hadde jeg prøvd alt av kjerringråd jeg kom over. Ingenting hjalp.

Men, det er det som er poenget mitt. Det kan vises til mange tilfeller av opplevd effekt. Det har jeg jo selv også. Men, nå snakker jeg om den vitenskapelige dokumentasjonen, slik som i forbindelse med vanlige legemidler. Der kan har man dokumentasjon på virkestoffer og hva effekt og bieffekter av virkestoffene er. Man vet hva virkestoffe gjør fysisk med kroppen for at det skal virke mot ditt eller datt, ikke bare at det får problemet til å forsvinne.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 22:11   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Hvorfor heller ikke vri og vende litt på det, og spørre hva man kan og ikke kan dokumentere?

Det er gjort flere blindtester der man har sett på molekyler og tjohei ( :itkonsulent, ikke kjemiker og slikt noe: ) og prøvd å finne forskjell på vanlig vann og ristet homeopatvatn.
Og når man da ikke klarer å se forskjell på vann med dårlig og vann med god hukommelse, så klarer ikke jeg å fatte og begripe hvordan det ene skal virke bedre enn det andre, sett bort fra placebo-effekteten.

For øvrig kan jeg jo alltids fortelle at min ekstreme svangerskapskvalme forsvant over natten, helt uten mål og mening og medisin; og at selv jeg som er virkelig hardt angrepet av gresspollenallergi, har opplevd noen år med nesten ingen allergisk reaksjon.
Og det helt uten medisiner! :voila:

Gammel 21-06-08, 23:52   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: 100.000 kr til den som beviser at homeopati virker

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er gjort flere blindtester der man har sett på molekyler og tjohei ( :itkonsulent, ikke kjemiker og slikt noe: ) og prøvd å finne forskjell på vanlig vann og ristet homeopatvatn.
Og når man da ikke klarer å se forskjell på vann med dårlig og vann med god hukommelse
, så klarer ikke jeg å fatte og begripe hvordan det ene skal virke bedre enn det andre, sett bort fra placebo-effekteten.

Sorry, men this cracks me up.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
homeopati

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.