Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-08, 00:29   #1
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Er det noen her som har barn over tre år bakovervendt i bilen?
Det hadde aldri mine fått plass til, de er ikke store!

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 00:32   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Det er da ingen sak. Vi har liten/moderat bil (Space Star), Izi Kid, en 3-åring (3 år og 3 mnd) på rundt 105 cm som sitter uten bøyde bein (uten at det hadde vært noe problem) med en mor på 177 cm og en far på 186 cm med god plass i forsetet.

På NM finner du et eget bakovervendtgalleri for inspirasjon: http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=524428

Gammel 16-06-08, 00:44   #3
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi har vår 3,5åring bakovervendt også, og har tenkt å ha det lenge. Her er mor 171cm, og far 191cm høy. 3,5 åringen sitter bakovervendt i bege bilene våre. Vi har en peugeot 307sw og en volvo v40. Volvoen er ikke spesiellt stor i baksetet.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 07:52   #4
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min gutt fyller tre i august, han sitter bakovervendt i Golfen vår(han er ganske normal av vekst). Hvorfor hadde de ikke fått plass? Pga. bena? Det er ikke farlig om de sitter med bøyde ben i alle fall

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

De setene som kan brukes til 25kg med 5pkt-sele er i all hovedsak bakovervendte. De aller fleste (om ikke alle?) framovervendte seter kan bare bruke internselene til 18kg.

Britax Two-Way Elite 2008 kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 16-06-08 kl 13:17. Årsak: Skrev Multitech skulle være TWE
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 10:22   #5
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster på 4,5 år, 20 kg og 110+cm (Bruker 116/122 i klær) sitter fint bakovervendt i sin Britax Multitech. Nyinnkjøpt for noen uker siden. Før det satt hun i Brtitax Two-Way og Brio Zento.

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Britax Multitech kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Det burde jeg vel ha fått med meg siden jeg har det setet. Men bruksområde framovervendt er ikke akkurat det jeg sjekker når jeg kjøper sete.

Gammel 16-06-08, 10:29   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Stikka: Er du fornøyd med MultiTec setet deres? Jeg syns det er så vanskelig å få strammet selene godt nok, sånn at han sitter skikkelig fast. Når han sovner, så henger hodet ofte framover, og det ser skummelt ut, sånn i fht om vi skulle få noen i siden.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 11:08   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

4,5 åringen her sitter fint bakovervendt, omtrent 108 cm. lang. Sitter i Britax Secura.

Klatrer inn i setet selv ja, jeg løfter henne ikke inn der, setet står også i midten så da må jeg krabbe inn med henne i armene, og det er uaktuelt. (Jeg fester selene selvsagt.)

(Og Stikka74, jeg har spurt deg om noe litt over her, hvis du ikke har sett det, #22.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 11:35   #8
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Stikka: Er du fornøyd med MultiTec setet deres? Jeg syns det er så vanskelig å få strammet selene godt nok, sånn at han sitter skikkelig fast. Når han sovner, så henger hodet ofte framover, og det ser skummelt ut, sånn i fht om vi skulle få noen i siden.

Ja vi er fornøyd med setet. Eneste er beltestrammingen som du sier. Den er hard. Jeg drar først selene stramt over låret slik at slækket er over låsen. Så strammer jeg med å dra mot baksetet. Drar man for rett opp så er det nesten umulig å få strammet. I tillegg drar jeg selene der de synes bak på seteryggen slik at det blir lettere å bruker strammeren.

For at hodet ikke skal henge kan du jo lene det bittelitt mer bakover. Lag støttebeinet litt kortere og sett deg oppi setet og stram forankringsselene. Dette er det setet storesøster har sovet aller best i etter at hun ble "stor". Den skrå hodebeskyttelsen gjør at hodet ikke faller fram og hun ligger veldig godt og beskyttet.

Gammel 16-06-08, 12:14   #9
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Britax Multitech kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Hvor finner du dette? Jeg finner kun 9-18kg montert framovervendt med internselene.

Gammel 16-06-08, 13:16   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Ville bare skyte inn at det ikke er farlig(så sant ikke hodet henger uten for setet da), selv om det ser både vondt og farlig ut. Hva med å prøve noe ala dette:

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvor finner du dette? Jeg finner kun 9-18kg montert framovervendt med internselene.

Unnskyld meg, det er ikke så rart at du ikke finner det(endrer det i det andre innlegget nu!)! Jeg mente TWE 08. Se HER helt øverst på side 14.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 08:11   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Det er noe man ofte tror. Det stemmer altså ikke.
Prøvde min jente bakover i (lillebrors sete) da hun var over 6 år, og hun fikk fint plass.
(Hun veide for mye da, så pga. vekt hadde hun ikke kunne sitte slik.)

Se i linken Veronal la ut.

Min gutt er forøvrig snart tre år. Må kjøpe et nytt bakovervendt sete nå siden vårt kun går til 18 kg.

Gammel 16-06-08, 08:45   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøpte faktisk nytt bakovervendt sete til lillegutt etter han hadde fylt 3.... Han var for lang i ryggen til XTP-setet sitt, så vi måtte bytte. Vi fant et britax-sete som har vektgrense 25 som han har god plass i bakovervendt. Det er god plass til bena, og god plass i rygglengden. Vi regner med at han skal sitte sånn til jul ihvertfall. Da er han 4 år og 2 måneder.

Gammel 16-06-08, 08:51   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes den største utfordringen er å få 3-åringen inn i bakovervent sete i vår bil. Setet (med isofiks og hele pakka) blir så høyt, og døra er ikke stor, så den åpningen hun skal inn i er bitte liten. Når hun først sitter der er det greit. Dvs, setet er litt for lite (kort i ryggen), så vi må kjøpe nytt. Jeg regner med at vi kommer til å kjøpe ett av hvert, ett løst for trepunktssele til bil nr 2 og til utlån til besteforeldre, og et bakovervendt til bil nr 1 som er den som i all hovedsak brukes.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.