Sv: Mange spørsmål om iBook/Mac - og kunsten å vedlikeholde den!
Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.
Nei. Vil jo ha denne lengst mulig. Tips?
Hvis du har hatt iBooken siden 2004, så har den vart veldig lenge. Avskrivingstid på en laptopp regnes til 2-3 år avhengig av innkjøpspris.
Angående programmer til en iBook, så har jeg ikke så mange tips ettersom at den er gammel og for treig til alt det nye, gøye. Du må ikke finne på å innstallere Leopard (OS-X 10.5, Tiger 10.4 er max). Oppgradering av RAM er et godt tips.
Mine must-haves på en nyere mac: Adium, TextExpander, SpamSieve, Perian, VLC, Google Notifier, Skitch, Speed Download, OmniGraffle, OmniFocus, Textmate, CSS Edit, Yojimbo, Skim, Yep!, MySql, AppZapper, Writeroom, Pukka. I tillegg bruker jeg Safari, Mail, iTunes og Terminal.
De nyere iPhoto-produktener er gode, bedre enn fotoknudsen, men jeg har min tvil om nyeste iLife vil fungere uten uutholdelig treghet på en iBook G4 fra 2004.
Programvare til Mac selges i stor grad som shareware, en kan laste ned og prøve også kjøper en hvis en ønsker å fortsette å bruke programmet etter en tid. Gode sider for nedlasting: MacUpdate, VersionTracker og Apple.com/downloads.
Jeg byttet min 2005 PowerBook G4 i en MacBook nå i januar, den nye er mye kjappere.
|