Sv: Ny ekteskapslov (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg kom på en annen interessant problemstilling - knyttet til det at "voksne mennesker" må få bestemme over seg selv. Prostitusjon. Hvorfor skal ikke det være lov? Hvorfor skal ikke folk få lov til å selge kroppen sin, eller hvorfor skal man ikke ha lov til å bruke pengene sine på å kjøpe sex?
Jeg vet ikke helt hva jeg mener om polygami, men jeg mener helt klart at det finnes mange problemstillinger som har en litt glidende overgang. Hvis det skal være lov å gifte seg og få barn med sin egen bror - hvorfor skal man ikke få lov å ta betalt for sex? Hvorfor skal man ikke få gifte seg med så mange man vil, hvis man kan gifte seg med hvilket kjønn man vil? Hvorfor skal det være en aldersgrense, og er aldersgrensen for høy?
I dag mener jeg at vi i stor grad kaller ting "overgrep" ut i fra hva vi tror. Vi tror at det foregår overgrep i form av tvangsekteskap f.eks. i religiøse sekter som tillater polygami. Vi tror at folk hjernevaskes og ikke har et reelt valg. Tilsvarende tror vi at prostiuerte er en fortvilet masse som hater det de gjør. Og på et tidspunkt har noen også trodd at homofili var i samme kategori - at det var noe ufyselig noe, bortimot smittsomt, som ødela mennesker. Derav teorier om å gjøre dem "friske" igjen.
Når jeg tenker meg om mener jeg å huske (rimelig diffust) at man før i tiden også hadde en ide om at onani var farlig, spesielt for jenter, for det kunne gjøre at de aldri ville bli tilfreds med en mann - og det var jo fæle greier, selvsagt.
Jeg tror at dersom man skal finne ut hva man mener om en sak så er det et god start å tenke på den saken og ikke ramse opp masse andre ting som også er kompliserte. Selv om det kan være nyttig å bruke analoge tilfeller til å belyse selv hva man synes, så må man først gå igjennom en rekke av momenter for å se om de to sakene man sammenligner gir de samme etiske problemstillingene.
Prostitusjon og polygami ser jeg derfor ikke umiddelbart sammenhengen med, de reiser helt forskjellige etiske og moralske spørsmål.