Sv: Et positivt skritt mot bekjempelsen av kjønnslemlestelse
Nei, men jeg har jobbet med innvandringsspørsmål både i arbeid, og gjennom frivillig arbeid. Er det bare jurister som kan ha jobbet med innvandring?
Dessuten har jeg i syv år stått litt oppi det selv, på ulike måter.
Hva min eksmann mener, gir jeg forsåvidt beng i egentlig, jeg bare brukte han som ett eksempel på en som kun velger å bli norsk fordi det har en viss praktisk betydning. Han hadde aldri valgt det, tror jeg, om han måtte oppgi sitt algeriske statsborgerskap. Som ikke har noen praktisk betydning egentlig, annet enn at han slipper søke visum for å reise til hjemlandet sitt. Han har ingen rettigheter der nede egentlig, han kan ikke åpne konto i en bank, engang. Han kunne i alle fall ikke det før, jeg vet ikke nå, vi snakker ikke så veldig ofte sammen lenger. I alle fall ikke om sånne ting. Kan hende han har endret holdning også, for all del. Vi ble skilt ikke så veldig lenge etter at han ble norsk.
Mange som er norske, født eller fått, for å si det slik, velger å ikke stemme, det er jo ikke en plikt.
Er det noen former for trygd som statsborgerskap teller ved da? Det skal vel være likt for alle, uansett opphav, det kommer jo mer ann på botid og hvor lenge man har jobbet i landet. Min far hadde ikke fått ett øre mer om han ble norsk.
Man *kan* bortvises fra riket i enkelttilfeller selv om man er norsk. Det er faktisk hypotetisk sett, mulig å miste statsborgerskapet dersom man oppholder seg for lenge i utlandet, spesielt i sitt andre hjemland.