Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor skal jeg begynne? (angående middager)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 11:15   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal jeg begynne? (angående middager)

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Haha, jeg hørtes ut som rene selgeren Det var jo en grunn til at vi trakk oss etter den første teite øyeblikksbegeistringen la seg…
Poenget var ikke at man skulle slutte med krydder, det var for at vi skulle smake maten slik den ble lagd i disse kjelene, uten noe som forstyrret. Jeg ble jo litt overrasket over at det kunne smake såpass bra uten tilsetninger.
Poenget med å lage uten olje og smør er jo at det blir sunnere, og at maten inneholdt såpass mye vann og fett som gjør det unødvendig.
Men nå høres jeg ut som en selger igjen, det er egentlig bare for å forklare konseptet slik jeg husker det ble presentert, ikke for å overbevise noen om at det er verdt pengene

Jeg tror jeg kan love deg at du vil lage vondere mat i disse kjelene etter disse anvisningene, enn jeg lager i mine kjeler. Mine kjeler og panner er forøvrig stort sett arvet og kjøpt på loppis, og maten min er GOD

Picture this: Spaghettigryte uten basilikum, oregano, olivenolje, hvitløk, salt og pepper. Det er kjøtt og tomater, det. Både kjøtt og tomater er godt, men helt uten krydder? Det er ikke spesielt godt og i beste fall dørgende kjedelig.

Fett gir smak, og å ha et kosthold uten fett er ikke engang anbefalt av de mest fanatiske kostholdsrådgiverne. Flere typer fett er attpåtil sunt. (Olivenolje, rapsolje, ghee)

For 30 000 skulle jeg sikkert fått kjøpt noen gode gryter og panner, men jeg ville også hatt råd til et fantastisk knivsett fra Sabatier, feks, alt state of the art-kjøkkenutstyr som Rösle kan by på, samt en nydelig Kitchen Aid maskin. Sannsynligvis ville jeg hatt råd til (om ikke annet så en pent brukt) profesjonell eltemaskin også.

Som sagt er det råvarene og kokken som gjør maten, bare se på Lars Barmen, der han lager de nydeligste retter på et stormkjøkken.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.