Sv: Matboksen - om å legge lista skyhøyt!
Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.
Det skal ikke så mye til for å lage en fristende matpakke? Får kjøpt mange forskjellige bokser med løse bokser inni, slik at man kan putte i litt forskjellig. Middagsrester i en boks, frukt i en boks osv.
Jeg har kjøpt bokser på Granit. De har tre rom inni, ett stort og to små som tilsvarer det store tilsammen.
I den store boksen får de brødskiver, knekkebrød eller middagsrester. I de to små matboksene får de oppskåret frukt (eplebåter, pære, druer, ananas, kiwi, vannmelon, jordbær osv) og grønnsaker (sukkererter, gulerøtter, rødbeter osv). Jeg prøver å sørge for at det er minst 3 typer frukt/grønnsaker og at de gjerne ikke har samme farge, så det ser fristende ut for barna.
Jeg lager matpakkene kvelden i forveien og legger dem i kjøleskapet. På den måten holder maten seg kald lengre på skolen også enn om de lages om morgenen og blir lagt rett i sekken. Det tar meg ca. 30 minutter å lage 5 matbokser (de to store får med seg to, en til skolen og en til sfo). Den tiden prioriterer jeg tid til 
|