Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Opprinnelig lagt inn av bønna, her.
Barn på skolen vet jeg lite om, og grunner for kjøring vet jeg lite om. Jeg er liksom ikke der. Men jeg tror mange familier har det sånn at både han og hun jobber full tid, sånn var det jo ikke før.
Dermed kommer behovet for å forflytte seg raskt, for å kunne være litt sammen med barna før de legger seg.
Man klarte seg tidligere fordi mamma ikke var i jobb, kanskje?
Jeg ser poenget med besparelsen av tid for familier som har barn i barnehage. For andre ser jeg ingen forskjell. Tidligere brukte f.eks. mine foreldre å samkjøre med noen andre til jobb. Det er lenge siden de sluttet med det. Hvor mange er det som samkjører til jobb nå for tiden? Jeg tviler på at det er så mange. Jeg kommenterte dette til min mor en gang, om det ikke var en tanke å samkjøre igjen. (Tidligere var hun liksom veldig miljøbevisst). Nei, da ble hun jo så låst, kunne ikke gjøre som hun ville. Jeg forstår selvfølgelig argumentet, men da er vi tilbake til det jeg snakket om først. Vi er bortskjemte. Vi må ha frihet til å gjøre det vi vil. Og da mener jeg at vi må være villige til å betale det det koster også, uten å klage.
Alt vi gjør handler om valg. Om vi skal jobbe, hvor vi skal jobbe, hvor vi skal bo, om vi skal gå eller sykle i stedet for å kjøre bil, om vi skal ta bussen, om vi skal samkjøre, om vi på død og liv må kjøre den turen til byen, osv.
|