Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 14:11   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Som Maxi sier kommer bensinøkningen i tillegg til rentestigninger og dyrere mat. Og du kan umulig være særlig bevandret utenfor Oslo med en sånn tankegang. Jeg mener, turen til Bergen? Prøv heller turen til jobb, barnehage og butikk. Norge består av mer enn Oslo, skjønner du, og småbarnsfamiliene du snakker så varmt om får enda trangere økonomi når bensinprisene øker.

Jeg tolket Bergensturen som et eksempel på hva turen faktisk koster, og med 60 mil til Bergen (fra Oslo) og et gjennomsnittsforbruk på 0,7 L/mil, innebærer 1 krone mer pr. liter for bensinen at Bergensturen blir en snau hundrelapp dyrere. Hensikten med å dra inn økt rente var for å sette ting i perspektiv. De 8 (eller er det 9) renteøkningene Norges Bank har hatt, har medført en ekstrakostnad på ca. 15 000 kroner (etter rentefradrag) pr. million i lån. Dieselprisen har økt med ca. 30% det siste året, og det utgjør omlag 5000 kroner hvis man kjører 20 000 km årlig. Har man et lån på 2 000 000, blir dieseløkningen relativt liten i forhold i renteøkningen, og hylingen over drifstoffpriser er voldsomt overreagert. Jeg kjører bil til jobben, og innrømmer glatt at jeg også irriterer meg over dyrere bensinpriser, men å boikotte Statoil og Shell er skivebom. Økte drivstoffpriser er et internasjonalt fenomen som skyldes lavere produksjon i Midtøsten, samt økt etterspørsel fra India og Kina. Og med det lønningsnivået vi har i Norge, må vi tåle at vi har de har de høyeste bensinprisene.

Og skal man først se både drifstoffpriser og renter samlet under ett, så er det ingen tvil om at de som bor i grisgrente strøk og har mer behov for bil, ikke har hatt like stor vekst i boligmarkedet og således ikke rammes like hardt av renteøkninger.

Sist redigert av Nebbia : 28-05-08 kl 14:18. Årsak: Trykkleif
  Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.