|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Opplys meg: Sukker
Men, det er ikke noen tvil noen steder om at det er best å velge langsomme karbohydrater. Grove kornprodukter og mye grønnsaker istedet for loff og boller.
|
|
|
#2 |
|
Sviiisj!!
|
ja, det er det vel ingen tvil om. Men når karbohydratene først er fordøyd og har nådd cellene, så spiller det ingen roller hvor de opprinnelig kom fra, de er uansett energikilden for cellene, også når de kommer fra langsomme karbohydrater som det altså tar lang tid å bryte ned til sukker. Mitt poeng var bare å påpeke at sukker ikke i seg selv er farlig.
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Jeg skjønner poenget ditt, men jeg synes ikke det ikke spiller noen rolle. For raske karber skiller ut mer insulin og øker fettlagringen, og de blir også tilgjengelig for cellene med en gang slik at de må lagre det, mens når man velger langsomme, så kommer de sakte inn og cellene rekker å forbruke mer før de velger å lagre, og like mye blir gjerne ikke lagret. Det er heller ikke like lett å få i seg like store mengder "sukker" gjennom å spise grønnsaker som rent sukker i mat og drikke (det er grenser for hva det er plass til i magen vår liksom).
|
|
|
#5 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mer at kroppen holder blodsukkeret stabilt (og det er en god ting som påpekt over bla. av DM) fordi sukkeret fra "trege karbohydrater" utvinnes litt og litt i passe små drypp i stedet for å komme alt på en gang.
|
|
|
|
#6 |
|
*_*
|
Hvis jeg har en magnet under hodeputa, kan jeg spise mer raske karber da?
|
|
|
|
#7 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bare hvis du ligger på tvers av grunnvannet.
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er jo helt enig med deg. OK, glem hele poenget mitt om at sukker ikke er farlig (eller giftig eller hva som helst). Jeg ville bare prøve å få fram poenget fordi jeg kjenner flere som ikke har diabetes eller overvekt, men som ser på sukker som gift.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|