Sv: Hersketeknikk?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Det kommer an på om folk ER lite konstruktive og løsningsorienterte. Hvis jeg er omgitt av folk som bare påpeker problemer og ikke foreslår en eneste løsning, så blir jeg helt matt. Hvis folk presenterer et problem for meg så vil jeg at de skal ha tenkt gjennom en mulig løsning også. Den trenger ikke være ferdig tygd, men gi i hvert fall inntrykk av at du har tenkt på det:
- Jeg har tenkt på en annen måte å fordele oppgavene våre på, for jeg syns måten vi gjør det på i dag skaper disse og disse problemene. Forslaget mitt er ikke helt ferdig, men jeg tror vi kan få til noe hvis vi gjør a, b, c
Så kanskje er det en hersketeknikk, kanskje har hun rett.
Jeg er enig med deg, men når man har en sjef som ikke lar andre få komme med gjennomtenkte, ferdige eller ikke, forslag så er det ikke så lett.
I mitt tilfelle hadde nok sjefen bestemt seg for å være den som bestemmer uansett. Og når man i tillegg sier at det er bare å komme til meg hvis dere er misfornøyd med noe og allikevel ikke tåler konstruktive tilbakemeldinger på helt konkrete tilfeller, er det neimen ikke så lett.
Men når det er sagt er det veldig enkelt å falle i gropen med dårllige holdninger og bli der. Ikke noe er lettere å spre enn missfornøydhet.
Man kan gjøre noe med det, men man er avhengig av at alle er villig til det.
Har selv vært avd.leder og vet hvordan det er å måtte ta upopulære avgjørelser nettopp fordi jeg var sjef og kunne /måtte bestemme. Noen ganger må man det, men ikke alltid. Det lønner seg å ha en dialog og det er da bare berikende å høre andres meninger om ditt og datt. Kanksje man har tatt feil, man ser andre måter å gjøre ting på, kanskje man kommer fram til et kompromiss.
|