Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-08, 14:17   #1
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ser at flere sier dette, men i samme slengen nevner at de vil at familien skal ha samme navn. Da er jo faktisk navn viktig for dere, i definisjonen av hvem dere er. Det er bare et annet navn, og symbolikken i forhold til hvem som er i familie er viktigere enn individet eller tidligere slekt.

Ikke ment som kritikk altså, bare en observasjon.

Jeg vet, jeg innså det selvmotstridende i den siste setningen i det jeg postet.

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta. Ble det mer forståelig?

Gammel 19-05-08, 14:23   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta. Ble det mer forståelig?

Jada, og jeg skjønte hva du mente, det ble bare så påfallende fordi jeg har hørt/lest flere komme med samme argumentet.

Jeg vurderte lenge om Gitterbarnet skulle få mitt mellomnavn som etternavn sammen med sambos etternavn. Det er sjeldent, bare 24 stykker i Norge som heter det, og kommer fra min mor. Men siden dette har vært mitt mellomnavn har jeg knapt brukt det selv, og følte ikke at det hadde noe av meg i seg. Derfor fikk han "mitt etternavn bindestrek sambos etternavn" i stedet, da har han noe fra oss begge, og navnene er likestilt. Ingen av dem er degradert til mellomnavn. For meg er selve navnet, at det er mitt, viktigere enn hvor sjeldent det er.
Sambo har sitt navn, jeg har mitt, og Glitterbarnet, som er et resultat av oss begge, har begges etternavn. Da er vil alle individer, men likevel i familie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 14:25   #3
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta.

Jeg har stor forståelse for denne måten å tenke på, det var godt formulert.

Men jeg er litt irritert på at mange menn får både i pose og sekk, nesten som en selvfølge, bare fordi de er menn. Mens damer ikke så selvfølgelig kan få begge deler.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:01.