Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.
Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta. Ble det mer forståelig?
Jada, og jeg skjønte hva du mente, det ble bare så påfallende fordi jeg har hørt/lest flere komme med samme argumentet.
Jeg vurderte lenge om Gitterbarnet skulle få mitt mellomnavn som etternavn sammen med sambos etternavn. Det er sjeldent, bare 24 stykker i Norge som heter det, og kommer fra min mor. Men siden dette har vært mitt mellomnavn har jeg knapt brukt det selv, og følte ikke at det hadde noe av meg i seg. Derfor fikk han "mitt etternavn bindestrek sambos etternavn" i stedet, da har han noe fra oss begge, og navnene er likestilt. Ingen av dem er degradert til mellomnavn. For meg er selve navnet, at det er mitt, viktigere enn hvor sjeldent det er.
Sambo har sitt navn, jeg har mitt, og Glitterbarnet, som er et resultat av oss begge, har begges etternavn. Da er vil alle individer, men likevel i familie.