Sv: Bytter feminister etternavn?
Første gang jeg var forlovet var meningen at vi begge skulle ta mitt etternavn. Det var helt uaktuelt for meg å bytte til et etternavn som var veldig vanlig (-sen navn), og som heller ikke passet sammen med fornavnene mine. Det ble (heldigvis) ikke noe av det giftemålet.
Da jeg giftet meg med mannen min diskuterte vi endel fram og tilbake. Han ville ikke gi slipp på sitt etternavn, men ville gjerne at vi skulle lage et dobbelt-etternavn siden vi begge var enige om at familien vår skulle ha samme etternavn. Jeg syntes det ble dillete og unødvendig med to etternavn, særlig siden jeg gjerne ville gi eventuelle barn to fornavn, så da ble det til at jeg byttet. Etternavnet vårt er sjeldent, vi har gode minner fra stedet det stammer fra og håper med tiden å kunne bygge oss en hytte der. I tillegg synes jeg at initialene mine ble penere med det nye etternavnet. :jåle:
Jeg møtte tildels mye motbør fra omverden fordi jeg byttet etternavn, "alle" mente jeg burde beholde mitt gamle etternavn, fordi det var identiteten min, liksom. Jeg kjenner meg ikke igjen i den tankegangen, navnet mitt definerer ikke hvem jeg er.