|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Stå på, jente! Ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre og mene!
|
|
|
|
#82 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg ser vi tenker forskjellig. For meg er det viktigere at det er et "familienavn" enn et "slektsnavn". Intrisangt.
|
|
|
#83 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Angående "det enkleste er å gjøre det som er vanlig", så oppfatter jeg det slett ikke som så veldig vanlig å bytte til mannens navn. Det var det heller ikke da jeg giftet meg første gang for over 20 år siden. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Mother of Dragons
|
Ikke sant. Jeg synes det forteller mye mer om meg, og hvem jeg "er" hvilken familie jeg er fra, enn hvem jeg giftet meg med, for kåm ånn, det er jo tross alt litt tilfeldig.
|
|
|
#85 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Altså, det er jo en grunn til at vi har dobbeltnavn, og det har mye å gjøre med at jeg ikke vil kvitte meg med etternavnet mitt. Ikke ti ville hester får meg til å kutte det ut. Mannen var også veldig på å beholde navnet sitt (ikke at jeg skjønner hvorfor, det er dødskjedelig), så da ble kompromisset dobbelt-navn da poden kom til verden. Og så tok vi bare det samme når vi giftet oss.
|
|
|
#86 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Esme: Jeg tror det fortsatt handler litt om "stolthet" for mannen. Særlig om han er gift med ei dame som bestemmer både det ene og det andre. En mann skal være temmelig trygg på seg selv for å tåle de "tøffelkommentarene" som kommer om han bytter navn. Gammeldags og teit, men det gjør nok terskelen for navnebytte noen cm høyere for menn enn for kvinner. Og det har dere selvsagt rett i at er diskriminerende og galt og gammeldags og hva-har-du.
|
|
|
#87 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi er nok to kroppar - eitt hovud på denne, Esme. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
flisespikker
|
Ja, det er stor forskjell på hvor sterk "slekts"- eller "klans"-følelse man har. Å være sterkt knyttet til slekten sin synes jeg ikke har så mye med feminisme å gjøre, men å ha et sterkt forhold til identiteten sin og hva som er viktig for den, og velge ut fra det, henger absolutt sammen med feminisme, synes jeg. Men da kan man jo like gjerne lande på et valg om å ta navn etter den familien man har valgt/skapt selv, for slik å "løsrive" seg fra familien man er vokst opp i. Det er interessant å se på hvordan folk tenker og argumenterer her.
Der er jeg veldig enig. Det er klart at selv om de fleste vil si at de velger "selv" og helt fritt, så blir valget påvirket av tradisjoner og tidligere sedvane. Men det er jo ikke noe "galt" i det heller; tradisjoner og sedvane har jo også vært med på å forme den identiteten hver enkelt av oss har. (Det at du f.eks. har et sterkt forhold til slektsnavnet ditt henger jo for eksempel også åpenbart sammen med gamle tradisjoner.)
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Ja, bare stå på ditt! Kanskje denne svigerfamilien behøver å oppleve at det er ditt familienavn som blir barnas etternavn også? |
|
|
|
#90 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg tenker også at tradisjon ikke er ensbetydende med noe negativt. Jeg synes for eksempel det er helt OK om folk velger å døpe sine barn eller gifte seg i kirken selv om de ikke selv er aktivt troende, nettopp fordi tradisjonen står sterkt. (Når det er sagt har jeg selv ikke valgt det). |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg heller vel mer mot Binas definisjon. Jeg synes det blir for enkelt å si at en som er for likestilling er feminist, selv om dette kanskje ikke kommer til uttrykk i hverdagen. I så fall er jo de aller, aller fleste nordmenn feminister, for det er ikke mange som ville svart "nei" på spørsmål om de er for likestilling. Jeg vil for eksempel aldri finne på å kalle faren min feminist, selv om han er for likestilling. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Etylbarbital
Jeg jobbet sammen med en amerikansk dame som muligens burde vurdert et tilsvarende argument. Hun endte opp med et etternavn som inneholdt både æ og ø som hun heller ikke klarte å uttale på annet enn sitt eget sjarmerende vis. I tillegg har familien nå flyttet tilbake til USA. Lykke til.
|
|
|
#94 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Bytter feminister etternavn?Det fins jo nok av dei som hevdar at dei er for likestilling, men som likevel meiner at mor er den som bør vere heime når borna er små og at menn egnar seg betre enn kvinner i ansvarstunge stillingar o.s.b. Sist redigert av Alfa : 19-05-08 kl 14:09. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Bytter feminister etternavn?Første gang jeg var forlovet var meningen at vi begge skulle ta mitt etternavn. Det var helt uaktuelt for meg å bytte til et etternavn som var veldig vanlig (-sen navn), og som heller ikke passet sammen med fornavnene mine. Det ble (heldigvis) ikke noe av det giftemålet.
|
|
|
#96 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har tatt mannens navn i ettertid og han tok mitt som mellomnavn. Hadde noe med at jeg ville ha samme etternavn som mine barn. Anser meg selv som feminist.
|
|
|
#97 |
|
Glamorøs
|
Jeg ser at flere sier dette, men i samme slengen nevner at de vil at familien skal ha samme navn. Da er jo faktisk navn viktig for dere, i definisjonen av hvem dere er. Det er bare et annet navn, og symbolikken i forhold til hvem som er i familie er viktigere enn individet eller tidligere slekt.
|
|
|
#98 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg vet, jeg innså det selvmotstridende i den siste setningen i det jeg postet.
|
|
|
#99 |
|
Glamorøs
|
Jada, og jeg skjønte hva du mente, det ble bare så påfallende fordi jeg har hørt/lest flere komme med samme argumentet.
|
|
|
#100 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har stor forståelse for denne måten å tenke på, det var godt formulert. |
|
|
|