Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-08, 12:24   #81
Hulemannen
pappa

Hulemannen sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Hulemannen er litt kul
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er supert at det etterhvert blir så mange, for da er man ikke alene om å beholde sitt eget navn. Jeg føler det faktisk sånn i mitt miljø, at damene bytter etternavn er sånn det er; og alltid har vært. Av denne tråden får jeg vilje til å stå på mitt, og ikke akseptere at det er sært på noen måte (å beholde navnet sitt). Jeg registrerer i fødselsannonser i aviser og sånn at det er fler og fler som har forskjellig etternavn, samler det som "skyts" hvis det blir en ekkel konfrontasjon. Men det blir nok ikke det. De er egentlig snille folk. Men å gå imot tradisjonen kan kreve litt. Det enkleste er å gjøre det som er vanlig.

Stå på, jente! Ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre og mene!

Gammel 19-05-08, 12:32   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg føler (merk: føler, ikke synes rasjonelt) det er direkte unaturlig at en kvinne eller en mann tar etternavnet til partneren sin, for man er jo ikke i slekt.
Jeg merket at jeg syntes det var ubehagelig da min svigerinne tok etternavnet vårt, og jeg hadde heller ikke likt det om min sønn hadde fått en partner som hadde tatt vårt etternavn. Jeg skjønner det er sært og jeg hadde aldri sagt det høyt for å si det sånn. Men jeg hadde ikke likt det.

Ja, jeg ser vi tenker forskjellig. For meg er det viktigere at det er et "familienavn" enn et "slektsnavn". Intrisangt.

Gammel 19-05-08, 12:36   #83
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående "det enkleste er å gjøre det som er vanlig", så oppfatter jeg det slett ikke som så veldig vanlig å bytte til mannens navn. Det var det heller ikke da jeg giftet meg første gang for over 20 år siden.

I min omgangskrets er det absolutt "mot strømmen" å bytte til mannens etternavn, og jeg fikk faktisk enkelte (ganske frekke) reaksjoner da jeg gjorde det.
Jeg var gift i 13 år og hadde "mitt eget" navn hele tiden. Da jeg giftet meg for andre gang var det et gjennomtenkt valg fra min side å ta mannens etternavn istedet for min fars.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 12:38   #84
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg ser vi tenker forskjellig. For meg er det viktigere at det er et "familienavn" enn et "slektsnavn". Intrisangt.

Ikke sant. Jeg synes det forteller mye mer om meg, og hvem jeg "er" hvilken familie jeg er fra, enn hvem jeg giftet meg med, for kåm ånn, det er jo tross alt litt tilfeldig.

Og så reagerer jeg litt på at det er "bare å skifte etternavn" når det gjelder kvinner. Samtidig så er det svært få menn som skifter, så for dem betyr det nå noe.

Gammel 19-05-08, 12:48   #85
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er jo en grunn til at vi har dobbeltnavn, og det har mye å gjøre med at jeg ikke vil kvitte meg med etternavnet mitt. Ikke ti ville hester får meg til å kutte det ut. Mannen var også veldig på å beholde navnet sitt (ikke at jeg skjønner hvorfor, det er dødskjedelig), så da ble kompromisset dobbelt-navn da poden kom til verden. Og så tok vi bare det samme når vi giftet oss.
Det hender jeg angrer pittelitt, men ikke egentlig. Det er jo der fortsatt.

Gammel 19-05-08, 12:57   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme: Jeg tror det fortsatt handler litt om "stolthet" for mannen. Særlig om han er gift med ei dame som bestemmer både det ene og det andre. En mann skal være temmelig trygg på seg selv for å tåle de "tøffelkommentarene" som kommer om han bytter navn. Gammeldags og teit, men det gjør nok terskelen for navnebytte noen cm høyere for menn enn for kvinner. Og det har dere selvsagt rett i at er diskriminerende og galt og gammeldags og hva-har-du.

Gammel 19-05-08, 13:02   #87
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant. Jeg synes det forteller mye mer om meg, og hvem jeg "er" hvilken familie jeg er fra, enn hvem jeg giftet meg med, for kåm ånn, det er jo tross alt litt tilfeldig.

Og så reagerer jeg litt på at det er "bare å skifte etternavn" når det gjelder kvinner. Samtidig så er det svært få menn som skifter, så for dem betyr det nå noe.

Vi er nok to kroppar - eitt hovud på denne, Esme.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 13:14   #88
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er stor forskjell på hvor sterk "slekts"- eller "klans"-følelse man har. Å være sterkt knyttet til slekten sin synes jeg ikke har så mye med feminisme å gjøre, men å ha et sterkt forhold til identiteten sin og hva som er viktig for den, og velge ut fra det, henger absolutt sammen med feminisme, synes jeg. Men da kan man jo like gjerne lande på et valg om å ta navn etter den familien man har valgt/skapt selv, for slik å "løsrive" seg fra familien man er vokst opp i. Det er interessant å se på hvordan folk tenker og argumenterer her.

Der er jeg veldig enig. Det er klart at selv om de fleste vil si at de velger "selv" og helt fritt, så blir valget påvirket av tradisjoner og tidligere sedvane. Men det er jo ikke noe "galt" i det heller; tradisjoner og sedvane har jo også vært med på å forme den identiteten hver enkelt av oss har. (Det at du f.eks. har et sterkt forhold til slektsnavnet ditt henger jo for eksempel også åpenbart sammen med gamle tradisjoner.)

Gammel 19-05-08, 13:34   #89
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er supert at det etterhvert blir så mange, for da er man ikke alene om å beholde sitt eget navn.
Jeg føler det faktisk sånn i mitt miljø, at damene bytter etternavn er sånn det er; og alltid har vært.
Av denne tråden får jeg vilje til å stå på mitt, og ikke akseptere at det er sært på noen måte (å beholde navnet sitt).
Jeg registrerer i fødselsannonser i aviser og sånn at det er fler og fler som har forskjellig etternavn, samler det som "skyts" hvis det blir en ekkel konfrontasjon. Men det blir nok ikke det. De er egentlig snille folk.
Men å gå imot tradisjonen kan kreve litt. Det enkleste er å gjøre det som er vanlig.

Ja, bare stå på ditt! Kanskje denne svigerfamilien behøver å oppleve at det er ditt familienavn som blir barnas etternavn også?

Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 13:42   #90
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tenker også at tradisjon ikke er ensbetydende med noe negativt. Jeg synes for eksempel det er helt OK om folk velger å døpe sine barn eller gifte seg i kirken selv om de ikke selv er aktivt troende, nettopp fordi tradisjonen står sterkt. (Når det er sagt har jeg selv ikke valgt det).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 13:50   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Helst ville jeg at han skulle ha byttet, men han greide ikke uttale mitt navn, så da måtte jeg bytte. Fair enough.

Jeg "giftet meg til" et navn som ingen nordmenn kan uttale. Vet ikke om det er så mye bedre, egentlig, men det er bedre enn å hete Olsen eller Johansen (mitt gamle navn var i den kategorien).

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 13:54   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Nettopp, det var derfor jeg var nysgjerrig på hva Kristin mente, som åpenbart hadde en videre definisjon.

Jeg heller vel mer mot Binas definisjon. Jeg synes det blir for enkelt å si at en som er for likestilling er feminist, selv om dette kanskje ikke kommer til uttrykk i hverdagen. I så fall er jo de aller, aller fleste nordmenn feminister, for det er ikke mange som ville svart "nei" på spørsmål om de er for likestilling. Jeg vil for eksempel aldri finne på å kalle faren min feminist, selv om han er for likestilling.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 13:58   #93
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne

Helst ville jeg at han skulle ha byttet, men han greide ikke uttale mitt navn, så da måtte jeg bytte. Fair enough.

Jeg jobbet sammen med en amerikansk dame som muligens burde vurdert et tilsvarende argument. Hun endte opp med et etternavn som inneholdt både æ og ø som hun heller ikke klarte å uttale på annet enn sitt eget sjarmerende vis. I tillegg har familien nå flyttet tilbake til USA. Lykke til.

Gammel 19-05-08, 14:01   #94
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fins jo nok av dei som hevdar at dei er for likestilling, men som likevel meiner at mor er den som bør vere heime når borna er små og at menn egnar seg betre enn kvinner i ansvarstunge stillingar o.s.b.

Eg har faktisk møtt personar som meiner dei er for likestilling så lenge dei ikkje slår kona, eller ikkje nektar henne å jobbe.

Sist redigert av Alfa : 19-05-08 kl 14:09.
Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 14:11   #95
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Første gang jeg var forlovet var meningen at vi begge skulle ta mitt etternavn. Det var helt uaktuelt for meg å bytte til et etternavn som var veldig vanlig (-sen navn), og som heller ikke passet sammen med fornavnene mine. Det ble (heldigvis) ikke noe av det giftemålet.

Da jeg giftet meg med mannen min diskuterte vi endel fram og tilbake. Han ville ikke gi slipp på sitt etternavn, men ville gjerne at vi skulle lage et dobbelt-etternavn siden vi begge var enige om at familien vår skulle ha samme etternavn. Jeg syntes det ble dillete og unødvendig med to etternavn, særlig siden jeg gjerne ville gi eventuelle barn to fornavn, så da ble det til at jeg byttet. Etternavnet vårt er sjeldent, vi har gode minner fra stedet det stammer fra og håper med tiden å kunne bygge oss en hytte der. I tillegg synes jeg at initialene mine ble penere med det nye etternavnet. :jåle:

Jeg møtte tildels mye motbør fra omverden fordi jeg byttet etternavn, "alle" mente jeg burde beholde mitt gamle etternavn, fordi det var identiteten min, liksom. Jeg kjenner meg ikke igjen i den tankegangen, navnet mitt definerer ikke hvem jeg er.

Gammel 19-05-08, 14:14   #96
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tatt mannens navn i ettertid og han tok mitt som mellomnavn. Hadde noe med at jeg ville ha samme etternavn som mine barn. Anser meg selv som feminist.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 14:15   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

navnet mitt definerer ikke hvem jeg er.

Jeg ser at flere sier dette, men i samme slengen nevner at de vil at familien skal ha samme navn. Da er jo faktisk navn viktig for dere, i definisjonen av hvem dere er. Det er bare et annet navn, og symbolikken i forhold til hvem som er i familie er viktigere enn individet eller tidligere slekt.

Ikke ment som kritikk altså, bare en observasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 14:17   #98
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ser at flere sier dette, men i samme slengen nevner at de vil at familien skal ha samme navn. Da er jo faktisk navn viktig for dere, i definisjonen av hvem dere er. Det er bare et annet navn, og symbolikken i forhold til hvem som er i familie er viktigere enn individet eller tidligere slekt.

Ikke ment som kritikk altså, bare en observasjon.

Jeg vet, jeg innså det selvmotstridende i den siste setningen i det jeg postet.

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta. Ble det mer forståelig?

Gammel 19-05-08, 14:23   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta. Ble det mer forståelig?

Jada, og jeg skjønte hva du mente, det ble bare så påfallende fordi jeg har hørt/lest flere komme med samme argumentet.

Jeg vurderte lenge om Gitterbarnet skulle få mitt mellomnavn som etternavn sammen med sambos etternavn. Det er sjeldent, bare 24 stykker i Norge som heter det, og kommer fra min mor. Men siden dette har vært mitt mellomnavn har jeg knapt brukt det selv, og følte ikke at det hadde noe av meg i seg. Derfor fikk han "mitt etternavn bindestrek sambos etternavn" i stedet, da har han noe fra oss begge, og navnene er likestilt. Ingen av dem er degradert til mellomnavn. For meg er selve navnet, at det er mitt, viktigere enn hvor sjeldent det er.
Sambo har sitt navn, jeg har mitt, og Glitterbarnet, som er et resultat av oss begge, har begges etternavn. Da er vil alle individer, men likevel i familie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 14:25   #100
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Det jeg mener er vel at et spesifikt navn ikke identifiserer hvem jeg er som person, men mer hvem jeg hører sammen med. Og selv med sterk slektsfølelse så føler jeg at jeg hører mer sammen med mann og barn enn med slekta.

Jeg har stor forståelse for denne måten å tenke på, det var godt formulert.

Men jeg er litt irritert på at mange menn får både i pose og sekk, nesten som en selvfølge, bare fordi de er menn. Mens damer ikke så selvfølgelig kan få begge deler.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.