|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bytter feminister etternavn?
Helt alene er du vel ikke? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Det er supert at det etterhvert blir så mange, for da er man ikke alene om å beholde sitt eget navn. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
pappa
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
Stå på, jente! Ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre og mene!
|
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Angående "det enkleste er å gjøre det som er vanlig", så oppfatter jeg det slett ikke som så veldig vanlig å bytte til mannens navn. Det var det heller ikke da jeg giftet meg første gang for over 20 år siden. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Ja, bare stå på ditt! Kanskje denne svigerfamilien behøver å oppleve at det er ditt familienavn som blir barnas etternavn også? |
|
|
|
#6 |
|
Audacious
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist og byttet ikke etternavn. Derimot har jeg fått mannen (også feminist, han kunne bare våge å ikke være det...) til å ta mitt mellomnavn.
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Eller kanskje det er de rette brillene i og med at det er ganske mange som reagerer på det? Jeg syns du er en av dem som er noe unyansert og antyder at man er lite gjennomtenkt om man endrer navn. Du sier for eksempel
og
Jo jøss, du får mene det du vil. Men du må også regne med at folk reagerer når du uttaler deg veldig bastant om hva de skal gjøre.
Det får så være, men la være å antyde at de som ikke ser det på samme måte er gammeldagse og lite gjennomtenkte. Det fins så mange grunner til at man ønsker å endre navn, for meg hadde det føltes svært ubehagelig å beholde mitt fødenavn og videreføre det.
|
|
|
#8 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Sier ikke noe om hva andre skal gjøre, bare hva JEG mener om å GJØRE det! Og om mine tanker rundt den tradisjonen. Det er en forskjell der. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Det er forskjell på å mene noe om hva andre gjør og å forlange at de gjør noe annet, det er sant, men så lenge du forteller andre hva du mener om hva de gjør, må du også regne med at disse andre reagerer på det du mener og sier om dem.
|
|
|
#10 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Ikke egentlig! De gjør jo som de vill og trenger ikke forsvare det, med mindre de føler seg på "tynn is" for det valget de har tatt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Jo, "egentlig". Du må faktisk "egentlig" regne med at noen kan finne på å reagere på det dersom du sier hva du mener om dem. Du må gjerne mene at de ikke burde reagere, men noen kommer til å reagere.
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Jeg siterer fra ditt eget innlegg:
Her er hele, om du har glemt hva du skrev: http://www.foreldreportalen.no/forum...&postcount=121
|
|
|
#15 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Huffda! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Peppy!
|
Det er forskjell på å innse at det man gjør ikke gagner likestillingen på samfunnsnivå og det å måtte bekjenne at ens handlinger diskvalifiserer for å kalle seg feminist. Det er det jeg sitter igjen med følelsen av her. Som Teofelia skrev i begynnelsen av tråden så synes hun det er pussig å kalle seg feminist og å ta mannens etternavn. Og flere stemmer i. Det er den biten jeg reagerer på. Det finnes så fantastisk mange grunner til at man gjør som man gjør. Jeg vet hvorfor jeg har gjort som jeg har. Og vil egentlig ha meg frabedt å måtte bli stilt til veggs av den grunn. På samme måte som jeg ikke stiller andre kvinner til veggs for at de ikke jobber fulltid, velger seg et lavstatusyrke mens mannen ikke gjør det osv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ekvilist
|
Ja, det poenget tar jeg. Jeg mener at man meget vel kan ta valg som ikke ganger likestillingen, og allikevel anse seg som feminist. I det man benekter at valgene man tar er med på å påvirke likestillingen, da blir jeg imidlertid litt mer usikker på hvor feminismen kommer fra. Som sagt, jeg har tatt enkelte valg som ikke er spesielt likestillingsfremmende på makronivå - men jeg innser at de ikke har vært det. Det betyr ikke at jeg angrer eller beklager, eller mener at det var feil av meg, men jeg ser sammenhengen.
|
|
|
#18 |
|
saftig
|
Jeg anser meg ikke som feminist men ellers kan jeg i grunnen signere resten av innlegget ditt. Jeg ser selvsagt sammenhengen, det var antydninger om det motsatte jeg reagerte på i enkelte innlegg.
|
|
|
#19 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har ikke lest hele tråden, så mulig det har blitt nevnt før. Jeg synes det er så innmari rart at det alltid er kvinnens navn som blir mellomnavn. Noen skriver at de vil "føre navnet videre" derfor beholder de det som mellomnavn, man fører man det virkelig videre da? Det forsvinner jo så godt som alltid med neste ledd. Min lille har begge navnene nå, mitt som etternavn. Når vi gifter oss skal hele familien ha et navn, mitt. Dette er like naturlig for meg som omvendt. Grunnen til at det blir mitt navn er for at jeg identifiserer meg veldig med det. Mannen gjør ikke det med sitt. Begge er ganske sjeldne i Norge, men det er viktigst for meg. Mange av dere sier at dere identifiserer dere sånn med navnet, at dere beholdt det som mellomnavn. Hvorfor ikke som etternavn? Hvorfor er det ingen av mennene deres som byttet navnet? Jeg skjønner det ikke. Jeg savner et alternativ i pollen der mannen bytter til kvinnen sitt. Feminist eller ikke. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| etternavn, feminisme |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|