Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bake med vaniljekesam?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-08, 11:25   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bake med vaniljekesam?

Jeg har en boks vaniljekesam jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, er ikke spesielt glad i det naturell. Har noen en bakeoppskrift jeg kan bruke det i? Scones, eller noe i den duren?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 11:35   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bake med vaniljekesam?

Jeg bruker det i vaffelrøre, jeg. Eller lapper. Masse egg, litt sukker, den god slump grovmel av noe slag, hvetemel, kardemomme, litt vaniljesukker, litt bakepulver, litt melk og litt smør. Bruker du bare syrlig væske kan det være lurt å heve med natron.

Gammel 18-05-08, 11:48   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oppskåret frukt med vaniljekesam Ikke akkurat bakverk men..

Gammel 18-05-08, 12:06   #4
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vaniljekesam kan fint brukes til søt gjørbakst.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 12:13   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Oppskåret frukt med vaniljekesam Ikke akkurat bakverk men..

Nei, og spesielt ikke når jeg ikke liker kesam. Ser ut til at ejg har funnet noen scones med bær og vaniljekesam jeg kan bake.

Gammel 18-05-08, 12:41   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med Møøses vaniljekesamboller?

Sitat:

Til ca. 20 bollar:

1 l kveitemjøl
1 dl sukker
kardemomme
1/2 ts salt

3,5 dl mjølk (el 1/2 boks (vanilje-)kesam og 2 dl mjølk)
1 egg
100 g smelta smør/margarin/1 dl olje

50 g gjær

rør ut gjær i blanding av væske og margarin. Egget bør rørast inn i væska på eit tidspunkt, eg plar dele væska i to og røre egget inn i den eg ikkje blandar i gjæren.
Bland inn det våte i mel/sukker/krydderblandinga.
La deigen heve, gjerne i fleire omgangar for optimalt resultat.
del i ca 20 like delar og plasser ei rute mjølkesjokolade inni kvar bolle. Etterhev. Steikast i ca 10 minutt på 237,5 gradar.

Jeg har ikke fått prøvd dem ennå, men de ser gode ut.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 13:08   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte steketemperaturen på møøsebollene.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 13:22   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nam, de bollene hadde jeg glemt! Neste gang jeg kjøper feil kesam skal jeg bake de. Nå ble det scones, veldig gode:

3 dl hvetemel
2 dl havregryn
1 ts bakepulver
1 ts hornsalt/bakingsoda
1 dl sukker
1/2 ts salt
75 g smør
2 dl vaniljeyoghurt eller kesam med vanilje
11/2 dl bringebær

8 scones, stekes midt i ovnen på 175 i 15 minutter. Jeg byttet om havregrynene med sammalt mel, og brukte ca en ss sukker. Sukkeret kunne jeg godt ha droppet, det smakte egentlig litt rart. Jeg brukte også skogsbær i istedet for bare bringebær.

Gammel 18-05-08, 13:43   #9
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

De hørtes gode ut.

Jeg bruker vaniljekesam både i boller og sjokoladekake (bytter bare ut med mesteparten av smøret)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.